Difference between revisions of "Fox News Channel"

From Conservapedia
Jump to: navigation, search
m (added a bit more context to show what made this pro-life statement different from the typical ones made all the time. Anyone not versed in the controversy would be confused.)
Line 1: Line 1:
[[Image:FNC logo.jpg|right|175px]]
+
{{Redirect|Fox News}}
 +
{{Distinguish2|[[Fox News Radio]] and local news bulletins on the [[List of Fox television affiliates (by U.S. state)|Fox Network Affiliates]]}}
 +
{{Use mdy dates|date=November 2012}}
 +
{{pp-semi-indef}}
 +
{{Pp-move-indef}}
 +
<!--- WARNING: Please Adhere to Wikipedia' Neutral Point of View policy; any uncited controversies will be reverted!--->
 +
{{Infobox TV channel
 +
|logofile=Fox News Channel.svg
 +
|logosize=200px
 +
|logocaption='''Fox News Channel logo'''
 +
|branding=Fox News Channel
 +
|logoalt=
 +
|launch=October 7, 1996
 +
|closed date=
 +
|share=
 +
|share as of=
 +
|share source=
 +
|owner=[[News Corporation]]
 +
|picture format=[[720p]] ([[HDTV]])<br> [[480i]] ([[SDTV]]/16:9 letterbox)
 +
|slogan=Fair & Balanced
 +
|country=United States
 +
|language=English
 +
|broadcast area=Worldwide
 +
|headquarters=New York City<br />United States
 +
|former names=
 +
|replaced names=
 +
|sister names=[[Fox Business Network]]<br />[[Fox Broadcasting Company]]<br />[[Sky News]]<br />[[Sky News Australia]]<br />[[Sky TG24]]
 +
|timeshift names=
 +
|web=[http://www.foxnews.com/ FoxNews.com]
 +
|sat serv 1=[[DirecTV]]
 +
|sat chan 1=360 (HD/SD)
 +
|sat serv 2=[[Dish Network]]
 +
|sat chan 2=205 (HD/SD)<br />9477 (HD)
 +
|sat serv 3=[[Bell TV]]
 +
|sat chan 3=507
 +
|sat serv 4=[[Shaw Direct]]
 +
|sat chan 4=503 / 154
 +
|sat serv 5=[[Foxtel]]
 +
|sat chan 5=604
 +
|sat serv 6=[[Sky Network Television]]
 +
|sat chan 6=092
 +
|sat serv 7=[[Sky Italia]]
 +
|sat chan 7=514
 +
|sat serv 8=[[Sky (UK & Ireland)|Sky]]
 +
|sat chan 8=509
 +
|sat serv 9=[[Digital+]]
 +
|sat chan 9=77
 +
|sat serv 10=[[DishHD]] (Taiwan)
 +
|sat chan 10=6515
 +
|cable serv 1=Available on most cable systems
 +
|cable chan 1=Check local listings
 +
|cable serv 2=In-House (Washington)
 +
|cable chan 2=18
 +
|cable serv 3=[[Verizon FiOS]]
 +
|cable chan 3=618 (HD)<br/> 118 (SD)
 +
|sat radio serv 1=[[Sirius Satellite Radio|Sirius]]
 +
|sat radio chan 1=131
 +
|sat radio serv 2=[[XM Satellite Radio|XM]]
 +
|sat radio chan 2=121
 +
|adsl serv 1=[[Sky Angel]]
 +
|adsl chan 1=318
 +
|iptv serv 1=Bell Fibe TV (Canada)
 +
|iptv chan 1=507
 +
|online serv 1=
 +
|online chan 1=
 +
}}
 +
'''Fox News Channel''' ('''FNC'''), also known as '''Fox News''', is a [[cable news]] channel owned by the [[Fox Entertainment Group]], a subsidiary of [[News Corporation]]. As of April 2009, the channel was available to 102 million households in the United States and to viewers internationally, broadcasting primarily from its [[New York City|New York]] studios.
  
The '''Fox News Channel''' is a [[United States]] [[cable]] and [[satellite]] [[news]] channel. It is a 24-hour general news service covering breaking news as well as political, business and entertainment news. The average age of its viewership is 65 years old, and even 70 years old for its [[O'Reilly Factor]]. Much of Fox News Channel is self-serving "happy talk," telling its elderly audience what it wants to hear, or selling O'Reilly's latest book.
+
The channel was created by [[Australian American|Australian-American]] [[media mogul]] [[Rupert Murdoch]], who hired former NBC executive [[Roger Ailes]] as its founding [[CEO]].<ref>{{cite news|url=http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9A00E4DE1F3FF934A35753C1A960958260&n=Top/Reference/Times%20Topics/People/A/Ailes,%20Roger%20E.|title=At the new Fox News Channel, the buzzword is fairness, separating news from bias| work=The New York Times| first=Lawrie| last=Mifflin| date=October 7, 1996| accessdate=May 4, 2010}}</ref> It launched on October 7, 1996<ref>{{cite web|url=http://marketplace.publicradio.org/shows/1996/10/07_mpp.html|title=Marketplace: News Archives|author=Brancaccio, David|date=October 7, 1996|work=|publisher=Marketplace|accessdate=May 12, 2010|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRTqDrOb|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref> to 17&nbsp;million cable subscribers. It grew during the late 1990s and 2000s to become the dominant [[cable news]] network in the United States.<ref>Gillette, Felix (October 1, 2008). [http://www.observer.com/2008/media/viewers-continuing-flock-cable-news-networks "Viewers Continuing to Flock to Cable News Networks"]. ''The New York Observer''.</ref>
  
The Fox News Channel heavily promotes [[RINO Backers]] -- commentators who may appear to be [[conservative]] but side with [[RINO]]s just when it matters most. Examples include [[Bill O'Reilly]], [[Sean Hannity]], [[Karl Rove]], and [[Rush Limbaugh]], who savaged [[Todd Akin]] for making a [[pro-life]] statement pointing out that pregnancy from rape is rare due to feminine biology. '''''The Fox News Channel gives Karl Rove a platform to raise money against [[pro-life]] Republican candidates'''''.
+
<!--Please see the talk page and FAQ before making edits to these sentences. Removal will be reverted. -->
 +
Critics have stated that Fox News Channel promotes [[Conservatism in the United States|conservative political positions]]<ref>{{cite news|last=Memmott|first=Mark|url=http://www.usatoday.com/news/politicselections/2004-07-11-outfoxed_x.htm|title=Film accuses Fox of slanting the news|publisher=Usatoday.Com|date=July 12, 2004|accessdate=2009-08-15|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRTs2pSz|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}} {{cite web|url=http://www.politico.com/blogs/politicolive/1009/Dunn_Fox_is_arm_of_Republican_Party.html|title=Dunn stands by Fox slam|author=Barr, Andy|date=October 11, 2009|work=|publisher=Politico|accessdate=May 13, 2010|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRTs2pSz|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref> and [[Fox News Channel controversies|biased reporting]].<ref>{{cite web|title=Maddow Accuses Fox News Of Ginning Up Anti-Obama Scandal With Disregard To Facts|url=http://www.mediaite.com/tv/maddow-accuses-fox-news-of-ginning-up-anti-obama-scandal-with-disregard-to-facts/|work=Maddow Accuses Fox News Of Ginning Up Anti-Obama Scandal With Disregard To Facts|publisher=Mediaite|accessdate=May 16, 2012}}</ref> Commentators, news anchors, and reporters at Fox News Channel have responded that news reporting and [[opinion journalism|political commentary]] operate independently of each other, and have denied any bias in news reporting.<ref>{{cite news|last=Memmott|first=Mark|url=http://www.usatoday.com/news/politicselections/nation/president/2004-09-01-fox-news_x.htm|title=Fox newspeople say allegations of bias unfounded|publisher=Usatoday.Com|date=September 2, 2004|accessdate=2009-08-15|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRTx6pMd|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}} {{cite news|url=http://www.foxnews.com/politics/2009/10/12/white-house-escalates-war-words-fox-news/|title=White House Escalates War of Words With Fox News|publisher=Fox News|date=October 12, 2009|accessdate=2009-10-12|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRTx6pMd|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}} {{cite news|url=http://www.nytimes.com/2009/10/12/business/media/12fox.html|title=Fox’s Volley With Obama Intensifying|publisher=The New York Times|date=October 12, 2009|accessdate=2009-10-12|first=Brian| last=Stelter|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRTx6pMd|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref>
 +
<!-- Please see the talk page and FAQ before making edits to these sentences.-->
  
Even center-right pundit [[Sarah Palin]] is too [[conservative]] for Fox News Channel, as when it canceled some of her interviews at a key political moment in August 2012,<ref>"[[Sarah Palin]]: 'Fox canceled my interviews.''" [http://www.politico.com/blogs/media/2012/08/sarah-palin-fox-cancelled-my-interviews-133729.html]</ref> and then refused to renew her contract.
+
==History==
 +
{{Main|History of Fox News}}
  
More generally, the Fox News Channel heavily favors [[neoconservatives]] and generally avoids or even sides against [[liberals]] on most political issues. The Fox News Channel is particularly weak in criticizing the [[homosexual agenda]] and [[abortion]].  The Fox News Channel often helps elect less conservative [[Republican]]s, as when it repeatedly featured and promoted [[John McCain]] and [[Chris Christie]] while excluding their more [[conservative]] primary opponents. It drifted further from the [[Conservative Movement|conservative movement]] by petulantly declaring that [[conservative]] [[Newt Gingrich]] would not be accepted back.<ref>http://www.politico.com/blogs/burns-haberman/2012/04/ailes-newt-cant-come-back-to-fox-120421.html</ref>
+
===Early years===
 +
In May 1985, Australian publisher Rupert Murdoch announced that he and American [[Business magnate|industrialist]] and [[Philanthropy|philanthropist]] [[Marvin Davis]] intended to develop "a network of independent stations as a fourth marketing force" to compete directly with [[CBS]], [[NBC]], and [[American Broadcasting Company|ABC]] through the purchase of six television stations owned by [[Metromedia]].<ref>Lenzner, Robert. (May 5, 1985) Boston Globe ''[http://nl.newsbank.com/nl-search/we/Archives?p_product=BG&p_theme=bg&p_action=search&p_maxdocs=200&p_topdoc=1&p_text_direct-0=0EADEAE8781FD7AD&p_field_direct-0=document_id&p_perpage=10&p_sort=YMD_date:D&s_trackval=GooglePM Murdoch, partner plan 4th network.]'' Section: National/Foreign; Page 1 (the six stations cover many of the nation's major markets—New York, Chicago, Los Angeles, Dallas, Houston and Washington)</ref> In July 1985 [[20th Century Fox]] announced that Murdoch had completed his purchase of 50 percent of [[Fox Filmed Entertainment]], parent company of 20th Century Fox Film Corporation.<ref>New York Times (July 11, 1985) ''[http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9400E5D81738F932A25754C0A963948260&sec=&spon= $55.9 Million Fox Film Loss.]'' Section: D; Page D19.</ref> A year later 20th Century Fox earned $5.6&nbsp;million in its fiscal third period ended May 31, 1986, in contrast to a loss of $55.8&nbsp;million in the third period of the previous year.<ref>[[Chicago Tribune]] (July 17, 1986) ''[http://pqasb.pqarchiver.com/chicagotribune/access/24921105.html?dids=24921105:24921105&FMT=CITE&FMTS=CITE:FT&type=current&date=Jul+17%2C+1986&author=&pub=Chicago+Tribune+(pre-1997+Fulltext)&edition=&startpage=1&desc=TURNAROUND+FOR+FOX+FILM Turnaround for Fox Film]'' Section: Business; Page 1. {{dead link|date=November 2010}}</ref>
  
==Founding==
+
Prior to founding FNC, Murdoch had gained experience in the 24-hour news business when News Corp.'s [[BSkyB]] subsidiary began Europe's first 24-hour news channel ([[Sky News]]) in the United Kingdom in 1989.<ref>Shah, Saeed. (September 24, 2002) The Independent ''[http://www.highbeam.com/doc/1P2-1704677.html Business Analysis: Unstoppable Sky machine rolls on as ITV troubles worsen Dawn Airey's free-to-air television experience will be invaluable to BSkyB as it moves beyond its pay-TV model.]'' Section: Business; Page 21.</ref> With the success of his [[The Fourth Network|fourth-network]] efforts in the United States,<ref>Schulberg, Pete. (July 15, 1994) The Oregonian ''Fox is a business, if not artistic, success.'' Section: Television; Page E1.</ref><ref>Braxton, Greg. (April 6, 1997) Chicago Sun-Times ''[http://www.highbeam.com/doc/1P2-4395441.html How Fox broke from the pack to become cutting-edge network.]''</ref> experience gained from Sky News and the turnaround of 20th Century Fox, Murdoch announced on January 31, 1996 that News Corp. would launch a 24-hour news channel on cable and satellite systems in the United States as part of a News Corp. "worldwide platform" for Fox programming: "The appetite for news—particularly news that explains to people how it affects them—is expanding enormously".<ref>Williams, Scott. (January 31, 1996) Associated Press ''[http://nl.newsbank.com/nl-search/we/Archives?p_product=MWSB&p_theme=mwsb&p_action=search&p_maxdocs=200&p_topdoc=1&p_text_direct-0=0EB8296FA53CDCD2&p_field_direct-0=document_id&p_perpage=10&p_sort=YMD_date:D&s_trackval=GooglePM Murdoch taps Ailes for new network; Former CNBC chief set to direct 24-hour news channel, take on CNN.]''</ref>
The Fox News channel was started in 1996 by [[Rupert Murdoch]] and [[Roger Ailes]], who perceived a need for a news organization that offered more balanced reporting, one where the facts from all sides would be presented. [[Mainstream media]] "[[political correctness]]" was banished. As an example, Fox news [[anchor]]s call [[terrorist]]s what they are, (terrorists), instead of referring to them as "militants."  As of February, 2007, polls show that over 20% of Americans say their main source of news is the Fox News Channel.
+
  
Fox News has dominated the ratings of other cable news outlets.<ref>[http://www.latimes.com/news/opinion/la-oe-anderson4oct04,0,2195035.story?coll=la-opinion-center]</ref> Launched by media tycoon Rupert Murdoch and former political consultant Roger Ailes as a refuge for viewers fed up with real or perceived liberal bias everywhere in the so-called "[[mainstream media]]", Fox is the undisputed ratings champion of cable news. It's been trouncing [[CNN]], [[MSNBC]] and [[CNBC]] for years, and draws a much larger audience share than all competitors, including the three major broadcast news shows, combined. It is by far the most profitable news network in the world, on track to earn more than $700 Million in 2010.<ref>[http://www.nytimes.com/2010/01/10/business/media/10ailes.html New York Times, January 9, 2010]</ref>  But the profit motive may cause some of the hostility Fox News has to the [[conservative]] positions on important social issues.
+
[[File:FoxBox at Saint Anselm.JPG|thumb|left|[[Saint Anselm College]] Quad with the "Fox-Box", from which the network reported live during the 2004 and 2008 [[New Hampshire primary|New Hampshire primaries]]|alt=Modular building on snowy college campus]]
 +
[[File:Fox News Channel newsroom.jpg|thumb|left|FNC's [[newsroom]], November 15, 2007|alt=Television news studio]]
  
Indeed, for over 100 consecutive months, FNC has been the most-watched cable news channel in the country. FNC is available in more than 90 million homes. It is part of the Fox Television Stations Group, a subsidiary of [[Australia|Australian]]-born media mogul [[Rupert Murdoch]]'s [[News Corporation]]. [[Roger Ailes]] was named Chairman of the Fox Television Stations Group on August 15, 2005.
+
In February 1996, after former U.S. Republican Party political strategist and NBC executive<ref>{{cite news|url=http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9A00E4DE1F3FF934A35753C1A960958260&n=Top/Reference/Times%20Topics/People/A/Ailes,%20Roger%20E.|title=At the new Fox News Channel, the buzzword is fairness, separating news from bias| work=The New York Times|first=Lawrie|last=Mifflin|date=October 7, 1996|accessdate=May 2, 2010}}</ref> [[Roger Ailes]] left cable-television channel [[America's Talking]] (now [[MSNBC]]), Murdoch asked him to start Fox News Channel. Ailes demanded five months of 14-hour workdays and several weeks of rehearsal shows{{Citation needed|date=June 2012}} before its launch on October 7, 1996.<ref>{{cite web|url=http://www.newscorp.com/management/foxnewschannel.html|title=News Corporation: Fox News Channel|accessdate=2008-04-21|date=April 18, 2008|publisher=News Corporation|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRTzXbU5|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref>
  
==Fair and Balanced==
+
At its debut 10 million households were able to watch FNC; however, it was absent from the media markets of New York City and Los Angeles. According to published reports, many media reviewers had to watch the first day's programming at Fox News studios because it was not readily available via cable.{{citation needed|date=September 2012}} Rolling news coverage during the day consisted of 20-minute single-topic shows such as ''Fox on Crime'' or ''Fox on Politics'', surrounded by news headlines. Interviews featured facts at the bottom of the screen about the topic or the guest. The flagship newscast at the time was ''The Schneider Report'', with [[Mike Schneider (news anchor)|Mike Schneider]]'s fast-paced delivery of the news. During the evening, Fox featured opinion shows: ''The O'Reilly Report'' (now ''[[The O'Reilly Factor]]''), ''The Crier Report'' (hosted by [[Catherine Crier]]) and ''[[Hannity & Colmes]]''.
[[Image:Fair_balanced.jpg‎ |thumb|left|Fair And Balanced Logo]]
+
Critics have been known to complain about the "Fair & Balanced" slogan.  Former President [[Bill Clinton]] exploded at ''Fox News Sunday'' anchor [[Chris Wallace]] in September of 2006, accusing him of "a nice little conservative hit job" after being lightly pressed by Wallace about his record on fighting [[Al Qaeda]]. Democratic politicians and advocates have relentlessly attacked the cable network, sometimes accusing it of being a Republican [[propaganda|propaganda mill]].  Former Vice-President and environmentalist [[Al Gore]] has likened Fox to a right-wing "[[fifth column]]."  Groups, such as [[MoveOn.org]], funded a classic [[schlockumentary]] entitled ''Outfoxed'', which purports to expose the channel's 'nefarious Republican agenda'. Some have referred to FOX News as "the propaganda arm of the Republican Party" or "Faux News." In a grandstanding gesture of political theater the group unsuccessfully petitioned the [[Federal Trade Commission]] to stop Fox's from using its slogan as "deceptive advertising". It was unanimously rejected. <ref>[http://www.showbizdata.com/news/36127/FTC-REJECTS-COMPLAINTS-AGAINST-FOX-NEWS  FTC: "It's best to ignore nuts"]</ref> Fox News spokesman Rob Zimmerman told today's (Tuesday) Wall Street Journal: "If they can attack Fox News to this extreme, ''then all news organizations are at risk to be targeted by similar attacks. ... It's best to ignore nuts."''  
+
  
Rolling Stone magazine charged that Ailes has “built the most formidable propaganda machine ever seen outside of the [[Communist]] bloc.” Ailes responded accusing NBC, CBS, ABC, The New York Times, and the rest of running a liberal propaganda machine. {{cquote| If they did fair and balanced news, we’d be out of business.}}
+
From the beginning, FNC has placed heavy emphasis on visual presentation. Graphics were designed to be colorful and attention-getting; this helped the viewer to grasp the main points of what was being said, even if they could not hear the host (with on-screen text summarizing the position of the interviewer or speaker, and "bullet points" when a host was delivering commentary). Fox News also created the "Fox News Alert," which interrupted its regular programming when a breaking-news story occurred.
  
A recent comprehensive study by [[UCLA]] political scientist Tim Groseclose and University of Missouri-Columbia economics professor Jeffrey Milyo found [[Brit Hume]]'s ''Special Report'' — Fox's most straightforward news show — more centrist than any of the three major networks' evening newscasts, all of which are liberal. <ref>[http://rcp.missouri.edu/articles/milyo_media.html]</ref> The program is a model of smart news television.  
+
To accelerate its adoption by cable companies, Fox News paid systems up to $11 per subscriber to distribute the channel.<ref>{{cite news|url=http://www.accessmylibrary.com/article-1G1-18396534/bold-grab-subs-murdoch.html|author=Richard Katz|date=1996-05|title=Bold grab for subs: Murdoch offers $11 to carry Fox News|publisher=Multichannel News| accessdate=September 1, 2010|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRU0fPQa|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref> This contrasted with the normal practice, in which cable operators paid stations carriage fees for programming. When [[Time Warner]] bought [[Ted Turner]]'s [[Turner Broadcasting]], a federal [[antitrust]] [[consent decree]] required Time Warner to carry a second all-news channel in addition to its own [[CNN]]. Time Warner selected MSNBC as the secondary news channel, not Fox News. Fox News claimed that this violated an agreement (to carry Fox News). Citing its agreement to keep its U.S. headquarters and a large studio in New York City, News Corporation enlisted the help of Mayor [[Rudolph Giuliani]]'s administration to pressure Time Warner (one of the city's two cable providers) to transmit Fox News on a city-owned channel.<ref>{{cite news|url=http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9504E3DA123FF937A35753C1A960958260|title=Giuliani Pressures Time Warner to Transmit a Fox Channel| work=The New York Times|first=Mark|last=Landler|date=October 4, 1996|accessdate=May 2, 2010}}</ref> City officials threatened to take action affecting Time Warner's cable franchises in the city.<ref>{{cite news|url=http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9E07E7DB103FF936A35753C1A960958260&sec=&spon=&pagewanted=all|title=City Hall Threatens Action if Time Warner Rejects Channel|work=The New York Times|first=Clifford J.|last=Levy|date=October 5, 1996|accessdate=May 2, 2010}}</ref>
  
Although it is true that the Fox's opinion shows (as opposed to its news shows) are, as they're supposed to be, frequently bombastic and opinionated; it is equally true that Fox's biggest super-star, [[Bill O'Reilly]] is not a mainstream Republican, but a registered [[Independent]] who sides with conservatives. He regularly charges the oil companies with price-gouging and attacks big business for quashing the little guy. Greta Van Susteren's politics are unclear, as she mostly covers the [[crime]]-of-the-day stories. [[Geraldo Rivera]] is traditionally liberal on most issues, with the exception of being a strong supporter of the military and stiff penalties for [[sex offender]]s.  
+
A lawsuit was filed by Time Warner against the City of New York, claiming undue interference with (and inappropriate use of) the city's educational channels for commercial programming. News Corporation countered with an antitrust lawsuit against Time Warner for unfairly protecting CNN. This led to an acrimonious battle between Murdoch and Turner, with Turner publicly comparing Murdoch to [[Adolf Hitler]]; Murdoch's ''[[New York Post]]'' ran an editorial questioning Turner's sanity. Giuliani's motives were also questioned, since his wife was a producer at Murdoch-owned [[WNYW-TV]]. In the end, Time Warner and News Corporation signed a [[settlement (law)|settlement]] agreement permitting Fox News to be carried on New York City cable systems beginning in October 1997, and on all Time Warner cable systems by 2001 (although Time Warner still does not carry Fox News in all areas).{{citation needed|date=June 2012}}
  
Some liberal commentators, such as news analyst [[Marvin Kalb]], and [[Eleanor Clift]], are affiliated with the channel. In general, Fox News is closer to mainstream America than [[CBS]], [[ABC]], [[NBC]] or [[CNN]], its founding mission.
+
During the [[September 11th attacks|September 11, 2001 attacks]], Fox News was the first news organization to run a [[news ticker]] on the bottom of the screen to keep up with the flow of information that day. The ticker has remained, informing viewers about additional news which reporters may not mention onscreen and repeating news mentioned during a broadcast; it has proven popular with viewers.<ref name="The Fox News Ticker">{{cite web|url=http://www.mandatory.com/2012/09/11/11-direct-effects-9-11-had-on-the-sports-and-entertainment-indus/#photo=2|title=11 Direct Effects 9/11 Had on the Sports and Entertainment Industries|last=Dudak|first=Gary|date=September 11, 2012|publisher=Mandatory.com|accessdate=September 13, 2012}}</ref>
  
Conservatives have criticism for the Fox News Channel as well. For example, conservatives have complained about [[Fox News and homosexuality|how Fox News has covered the homosexuality issue]]. In 2006, the [[conservative]] reporter [[Peter LaBarbera]] wrote that "Fox News and Wal-mart are among the high-level ($10,000) sponsors of the [[National Lesbian and Gay Journalists Association]]’s (NLGJA) 2006 Convention in Miami."<ref>http://americansfortruth.com/issues/corporate-promotion/corporations/food-beverage-household-brands/coca-cola</ref> In addition, their 'Fair and Balanced' motto allows [[liberal propaganda]], lies, deceit, and half-truths to gain an audience. In reality, Fox was judged to actually provide a more "fair and balanced" coverage in the 2008 Presidential race than all three MSM networks, who had a decidedly pro-Obama tilt, a study by the ''Center for Media and Public Affairs''. <ref>[http://www.cmpa.com/pdf/08summer.pdf Center for Media and Public Affairs: ''How TV News Has Covered McCain, Obama and Hillary'']</ref>
+
===Recent history===
 +
On May 1, 2008 Fox News launched [[High-definition television|high definition]] channel [[simulcast]]s of its programming in selected regions of the United States. Time Warner Cable is carrying this channel in New York, New York, San Antonio, Texas, and Kansas City, Missouri;<ref>{{cite web|url=http://www.broadcastingcable.com/article/CA6555936.html|title=Fox News Channel to Take HD Leap – 4/29/2008 3:12:00&nbsp;pm—Broadcasting & Cable|publisher=Broadcastingcable.com|date=|accessdate=2009-05-27|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRU33PYN|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref> Cablevision is making it available in New York, New York and on Long Island.
  
=== Fox News Liberals ===
+
On Friday, October 17, 2008 at 6&nbsp;am ET, DirecTV launched the high-definition channel. This was the first national launch of the channel in HD.<ref>{{cite web|last=Murph|first=Darren|url=http://hd.engadget.com/2008/10/17/fox-news-turns-hd-on-directv/|title=FOX News Turns HD on DirecTV|publisher=Engadget|date=October 17, 2008|accessdate=2009-05-27|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRU3pzCz|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref> On January 9, 2009, [[Cox Communications]] added the HD channel:<ref>{{cite web|url=http://www.cox.com/gocox/pdf/pdf_new/Wichita.pdf|title=Cox Communications|format=PDF|date=|accessdate=2010-08-27}}</ref> on February 3, 2009 Dish Network did also. Fox News switched from a 4:3 [[aspect ratio]] to a 16:9, [[letterbox]] ratio for its standard-definition channel at 6&nbsp;am ET on September 28, 2009.
Talk to any Fox News-hating liberal and you'll here the same old regurgitated talking point- ''"Fox is not Fair & Balanced,"'' ''"Rightwing propaganda."'' One network, Fox News, has twice the number of opposing commentators than does all media sources combined. If you add up the major media properties; ABC, NBC, CBS, MSNBC, CNN, PBS, New York Times, Washington Post, and Newsweek -- you get a total of five [[Token conservative | so-called conservative]] personalities among hundreds of liberals. At the least, Fox News employs the following [[liberal]]s;
+
  
*[[Juan Williams]]
+
==Outlets==
*[[Alan Colmes]]
+
[[File:FOX News Channel Stand.jpg|thumb|FNC airport [[newsagent|newsstand]] at [[Minneapolis-Saint Paul International Airport]]|alt=Fox News airport newsstand]]
*[[Kirsten Powers]]
+
FNC maintains an archive of most of its programs. This archive also includes [[Fox Movietone]] newsreels. Licensing for the Fox News archive is handled by ITN Source, the archiving division of [[ITN]].
*[[Shepard Smith]]
+
*[[Geraldo Rivera]]
+
*[[Mara Liasson]]
+
*[[Bill Schulz]]
+
*[[Susan Estrich]]
+
*[[Bob Beckel]]
+
*[[Santita Jackson]]
+
*[[Simon Rosenberg]]
+
  
 +
===Television===
 +
{{Main|Fox News Channel programming}}
 +
FNC presents a variety of programming, with up to 15 hours of live broadcasting per day in addition to programming and content for the [[Fox Broadcasting Company]]. Most programs are broadcast from Fox News headquarters in New York City (at [[1211 Avenue of the Americas]]), in its streetside studio on [[Sixth Avenue (Manhattan)|Sixth Avenue]] in the west wing of [[Rockefeller Center]]. The remaining programs are broadcast from Fox News's [[Washington, D.C.]] studio, located on [[Capitol Hill]] across from [[Union Station (Washington, D.C.)|Union Station]] in a secured building shared by a number of other television networks (including [[NBC News]] and [[C-SPAN]]). Audio simulcasts of the channel are aired on [[XM Satellite Radio]] and [[Sirius Satellite Radio]].
  
A 2009 national survey showed that 46% of those who watch FOX News “just about every day” are [[Democrat]]s or Independents. [[Dick Morris]] interpreted the numbers and determines, ''"Could it be that the [[Obama Administration]] is concerned about FOX News not because it is 'an arm of the Republican Party' but because it is so widely seen among Democrats and Independents?"'' <ref>[http://www.dickmorris.com/blog/fox-news-reaches-across-party-lines/ FOX NEWS REACHES ACROSS PARTY LINES, Dick Morris.com, October 19, 2009]</ref>
+
[[File:Fox News 6th 48 jeh.JPG|thumb|left|[[Sixth Avenue (Manhattan)|Sixth Avenue]] headquarters|alt=Large New York building with plantings in front]]
 +
In an October 11, 2009 ''New York Times'' article, Fox articulated that its hard-news programming runs from "9&nbsp;a.m. to 4&nbsp;pm and 6 to 8&nbsp;pm on weekdays" and "[is] objective"; however, it makes no such claims for its other broadcasts, which primarily consist of editorial journalism and commentary.<ref>[http://www.nytimes.com/2009/10/12/business/media/12fox.html Stelter, Brian. "Fox’s Volley With Obama Intensifying."] NYT. Oct.11, 2009. Retrieved via nytimes.com on Nov.16, 2009.</ref>
  
=== The Five ===
+
==={{anchor|High definition}}High-definition===
The show that replaced Glenn Beck's ratings dominance is 'The Five', described as a “roundtable ensemble of five rotating FOX personalities...." <ref>[http://mediadecoder.blogs.nytimes.com/2011/06/30/fox-news-to-replace-beck-with-the-five/, Fox News to Replace Beck With ‘The Five’, NYTimes, June 30, 2011]</ref>
+
The [[720p]], high-definition simulcast of Fox News Channel launched on May 1, 2008.<ref>{{cite web|url=http://www.multichannel.com/article/89931-Fox_News_To_Make_HD_Bow_With_Time_Warner.php|title=Multichannel News April 29, 2008 Fox News to make HD bow with Time Warner|publisher=Multichannel.com|date=|accessdate=2009-08-15|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRU7Qnvg|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref> Most of the programs available in HD (''[[Fox & Friends]]'', ''[[America's Newsroom]]'', ''[[Happening Now]]'', ''[[America Live with Megyn Kelly]]'', ''[[Studio B with Shepard Smith]]'', ''[[Your World with Neil Cavuto]]'', ''[[Special Report with Bret Baier]]'', ''[[Fox Report]]'', ''[[The O'Reilly Factor]]'', ''[[Hannity]]'' and ''[[On the Record with Greta Van Susteren]]'') are shown in [[16:9]] widescreen. Fox News Channel began producing its standard-definition programs in letterbox format on September 28, 2009; therefore, high- and standard-definition viewers now both see the same picture and [[pillarbox]]es are no longer needed.<ref>{{cite web|url=http://www.broadcastingcable.com/article/355467-FNC_Pushes_Widescreen.php|title=Broadcasting & Cable September 28, 2009 FNC Pushes Widescreen – Will deliver letterboxed standard-def feed|publisher=Broadcastingcable.com|date=|accessdate=2010-08-27|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRU8AjJn|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref>
  
Most often, the show pits Bob Beckel, a consistent defender of every Democratic Party talking point, against a panel of conservative or libertarian opponents. 'The Five' features Bob Beckel, Greg Gutfeld, [[Juan Williams]], [[Dana Perino]], [[Andrew Napolitano]], Geraldo Rivera, Andrea Tantaros, Eric Bolling, Monica Crowley, and Kimberly Guilfoyle.  
+
===TV Studios===
 +
FOX News has 7 studios in NYC and 1 in DC used by FOX News Channel and FOX Business Network. <br>
 +
Studio B, NY [[FOX Business Network]] shows. <br>
 +
Studio G, NY [[FOX Business Network]] shows and FNC show Justice with Judge Jeanine. <br>
 +
Studio D, NY is the only studio with an area for a studio audience.  It is used by The Five and Huckabee. <br>
 +
Studio E, NY used fox Fox & Friends, Your World with Neil Cavuto, Red Eye w/ Greg Gutfeld and America's News HQ.<br>
 +
Studio H, NY used for Fox & Friends First, Happening Now, Studio B and The Fox Report.  <br>
 +
Studio J, NY used for America's Newsroom, America Live with Megyn Kelly, Hannity and FBNs Money with Melissa Francis. <br>
 +
DC Studio used for Special Report with Bret Baier, On the Record and America’s News HQ. <br>
 +
Web Studio, NY used for FOX News Live internet shows.
  
== Ratings Dominance ==
+
===Radio===
Fox News Channel was the 2nd highest rated cable channel on all of television during the first quarter of 2009 in prime time Total Viewers. CNN was 17th and MSNBC 24th for the first three months of the year. FNC beat CNN and MSNBC combined and gained the most compared to the first quarter of 2008, up 24%.  2009's first quarter was FNC's 3rd highest rated quarter in prime time in the network's history — just behind Q4 '08 and Q3 '05. In prime time, ages 25-54 demo, and in total day in both categories, FNC grew more year-to-year than CNN and MSNBC combined. FNC had nine of the top 10 programs on cable news in Total Viewers.  
+
{{Main|Fox News Radio}}
 +
With the growth of FNC, the company introduced a radio division ([[Fox News Radio]]) in 2003. [[Syndicated radio show|Syndicated]] throughout the United States, the division provides short newscasts and talk radio programs featuring personalities from the television and radio divisions. In 2006 the company also introduced [[Fox News Talk]], a [[satellite radio]] station featuring programs syndicated by (and featuring) Fox News personalities.
  
[[Bill O'Reilly|The O'Reilly Factor]] has now been #1 on cable news for 100 consecutive months, up 27% in Total Viewers year-over-year. [Citation Needed]
+
===Online===
 +
Introduced in December 1995,{{citation needed|date=June 2012}} the Fox News website features the latest coverage (including columns by FNC television, radio and online personalities). Video clips are also available on Foxnews.com and Foxbusiness.com.  
  
[[Glenn Beck]] dominated the ratings before leaving the network in June 2011. Beck broke every single record for the 5 P.M. timeslot. The leftist mob learned to hate him with a passion and [[Center For American Progress]]' senior fellow [[Van Jones]] is taking credit for Beck's retirement.
+
In September 2008 FNC joined other channels in introducing a live streaming segment to its website: ''The Strategy Room,'' designed to appeal to older viewers. It airs weekdays from 9&nbsp;a.m. to 5&nbsp;p.m. and takes the form of an informal discussion, with running commentary on the news. Regular discussion programs include ''Business Hour'', ''News With a View'' and ''God Talk''.<ref>[http://www.nytimes.com/2009/02/16/business/media/16fox.html "For Talking Heads, a Spot to Relax and Sip Coffee, on Webcam "] ''The New York Times''. February 15, 2009.</ref> In March 2009 [[The Fox Nation]] was launched as a website intended to encourage readers to post, commenting on the news.<ref>[http://www.foxnews.com/story/0,2933,511334,00.html Welcome to the Fox Nation] Foxnews.com, March 30, 2009</ref> Fox News Mobile is the portion of the FNC website dedicated to [[Streaming media|streaming]] news clips formatted for video-enabled mobile phones.<ref>{{cite news|url=http://www.foxnews.com/mobile/index.html|title=Fox News Mobile website|publisher=Foxnews.com|date=June 12, 2008|accessdate=2009-08-15|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUB4nyU|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref>
  
April 2009 statistics showed three new programs beat CNN and MSNBC ''combined'' in total viewers during their respective time slots.
+
==Personalities==
 +
{{See also|Fox News Channel programming#Personalities|l1=Fox News Channel personalities}}
 +
Producing a variety of programming, FNC has a number of program hosts, news anchors, [[correspondent]]s and contributors who appear daily on the channel. Hosts include [[Bill O'Reilly (commentator)|Bill O'Reilly]], [[Sean Hannity]], [[Greta Van Susteren]], [[Mike Huckabee]], [[Shepard Smith]] and [[Neil Cavuto]], all of whom host programs on the top-ten list of the most-watched programs on cable news.<ref>{{cite web|title=April 2007 Weekday Ranker|publisher=TV Newser|url=http://www.mediabistro.com/tvnewser/original/apr07ranker.pdf|format=PDF|archiveurl=http://www.webcitation.org/5sQ1JOeTB|archivedate=September 1, 2010|deadurl=no}}</ref> In January 2009, former [[CNN]] commentator [[Glenn Beck]] was added to Fox's weekday lineup;<ref>{{cite news|title=Glenn Beck Sounds Off on Washington State Christmas Controversy and Blagojevich Scandal|accessdate=December 19, 2008|url=http://www.foxnews.com/story/0,2933,467244,00.html|publisher=Fox News|date=December 15, 2008|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUBvuCS|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref> his last FNC show was June 30, 2011.<ref>{{cite news|title=Glenn Beck's Final Show|publisher=News Corp| url=http://www.foxnews.com/on-air/glenn-beck/transcript/glenn-becks-final-show|date=June 30, 2011}}{{dead link|date=June 2012}}</ref> Beck was replaced on Fox News by '‘The Five’' (featuring [[Greg Gutfeld]], [[Juan Williams]], [[Dana Perino]], [[Andrew Napolitano]], [[Geraldo Rivera]], and [[Monica Crowley]]) on July 11, 2011.<ref>{{cite web |title=Glenn Beck Replaced By 'The Five' on Fox News |url=http://www.newsmax.com/InsideCover/GlennBeckReplacedByTheFiveonFoxNews/2011/07/01/id/402206 |publisher=Newsmax |date=July 1, 2011}}</ref>
  
On the Record with Greta Van Susteren is up 55% in total viewers and 75% in the demo. Your World with Neil Cavuto is up 60% in Total Viewers and 102% in the demo. Glenn Beck, is up 212% in the demo and up 128% in total viewers. <ref>[http://www.mediabistro.com/tvnewser/ratings/april_ratings_fnc_beats_cnn_and_msnbc_combined_115179.asp Media Bistro: April Ratings: FNC Beats CNN and MSNBC Combined]
+
==Ratings and reception==
</ref>
+
[[File:Fox News Channel's Hannity and Colmes production area.jpg|thumb|left|FNC's ''[[Hannity]]'' production area|alt=Newsroom, with political signs on the wall]]
  
== Fox News Canada ==
+
FNC saw a large ratings jump during the early stages of the [[2003 invasion of Iraq|Iraq conflict]]. According to some reports, at the height of the conflict Fox News had as much as a 300-percent increase in viewership (averaging 3.3&nbsp;million viewers daily).<ref>{{cite news|url=http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/3148015.stm|title=War coverage lifts News Corp|publisher=[[The British Broadcasting Corporation]]|accessdate=November 29, 2005|date=August 13, 2003|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUCY6gc|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref>
Liberals have successfully painted Fox News as being blocked in [[Canada]] because of laws against lying, the premise is false. While they don't operate in Canada because of the legal tactics of direct competitor and wholly-owned government entity Canadian Broadcast Corporation ([[CBC]]), Fox News does have a broadcast presence by way of independent media companies like Bell, Rogers and 20 other companies. <ref>[http://www.foxnews.com/story/0,2933,184837,00.html Where in the World is FOX?, Fox News, march 1, 2011]</ref>
+
  
== Anti-elitist ==
+
In 2004, FNC's ratings for its broadcast of the [[2004 Republican National Convention|Republican National Convention]] exceeded those of all three broadcast networks. During President [[George W. Bush]]'s address, Fox News attracted 7.3&nbsp;million viewers nationally; NBC, ABC, and CBS had a viewership of 5.9 million, 5.1 million and 5.0 million respectively.
Conservatives argue that Fox's real ethos is not Republican or conservative, but anti-[[elitist]] — a major reason it connects with so many Americans and annoys so many coastal elites. "There's a whole country that elitists will never acknowledge," Ailes once observed. "What people resent deeply out there are those in the 'blue states' thinking they're smarter."  This anti-elitism shows itself in Fox's pro-U.S. stance in covering the [[Afghanistan]] and [[Iraq war]]s and its broadcasters' use of terms such as "terrorist" instead of the politically correct "militant" to refer to terrorists. Since the [[Vietnam War]] era, mainstream [[journalist]]s have tended to see such blunt language and side-taking as unsophisticated, a betrayal of journalistic [[objectivity]], or perhaps their own ingrained biases against government in general.
+
  
Another aspect of Fox's anti-elitism is the treatment of [[evangelical]] and [[fundamentalist Christian]]s with respect, far from the normal liberal media's depiction as lunatics or extremists. "We regularly have on the Rev. Franklin Graham, [[Dr. James Dobson]] and other religious leaders, just as we put on Pat Ireland and Eleanor Clift," Ailes said, continuing,  ''"Most Americans believe in God and have that as their foundation in life. So why shouldn't we have as guests people that they like, respect and want to hear from?" '' Ailes said he didn't get "too worked up" by a Pew Foundation study that showed that Fox has more Republican viewers than CNN, CNBC or MSNBC and that his reporters and anchors insert their opinions into stories far more than competitors do. Numbers might have something to do with it: Fox is beating the combined audience of the other three. But Ailes dismissed Pew as a "liberal [[lobbyist|lobbying]] organization." He said, "Most polls today are not taken to provide information to the public but to get press for the organization taking the polls. I took a poll of Pew, and 98% of my organization found that they were biased", Ailes said with a wink. <ref>http://www.usatoday.com/life/columnist/mediamix/2005-04-06-media-mix_x.htm</ref>
+
In late 2005 and early 2006, FNC saw a brief decline in ratings. One decline was in the second quarter of 2006, when Fox News lost viewers for every prime-time program compared with the previous quarter. The audience for ''[[Special Report with Brit Hume]]'', for example, dropped 19 percent. Several weeks later, in the wake of the [[North Korean missile test, 2006|North Korean missile crisis]] and the [[2006 Lebanon War]], Fox saw a surge in viewership and remained the #1-rated cable news channel.<ref>[http://www.mediabistro.com/tvnewser/ratings/fncs_2554_prime_downward_spiral_20939.asp FNC's 25–54 Prime "Downward Spiral"], TV Newser</ref><ref>[http://www.stateofthemedia.org/2005/narrative_cabletv_contentanalysis.asp?cat=2&media=5 Cable TV: Content Analysis]{{dead link|date=June 2012}}, The State of the News Media 2005</ref> Fox produced eight of the top ten most-watched nightly cable news shows, with ''The O'Reilly Factor'' and ''[[Hannity & Colmes]]'' finishing first and second respectively.<ref>[http://www.mediabistro.com/tvnewser/original/ranker_april05.pdf April 2005 Competitive Program Ranker (M-F 6a-11p programs)], TV Newser</ref>
  
In response, Project director Tom Rosenstiel said the study "was not a poll. It was a content analysis designed by a four-university research team and executed at the [[University of Alabama]]." ''One plus for Fox, he said, was that researchers found Fox News stories were more forthcoming about sourcing than their cable rivals.'' <ref>http://www.usatoday.com/life/columnist/mediamix/2005-04-06-media-mix_x.htm</ref>
+
FNC ranked No. 8 for all cable channels in 2006, and No. 6 in 2007.<ref>{{cite web|url=http://www.broadcastingcable.com/article/CA6517290.html|title=Fox News Channel Leads in 2007 Cable News Ratings|publisher=Broadcastingcable.com|date=|accessdate=2010-08-27|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUENQ1Z|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref> The channel ranked No. 1 during the week of Barack Obama's election (November 3–9) in 2008, and reached the top spot again in January 2010 (during the week of the [[United States Senate special election in Massachusetts, 2010|special Senate election in Massachusetts]]).<ref>[http://www.reuters.com/article/idUSTRE60R0F720100128 Fox News Channel tops USA in cable ratings] ''Reuters'' January 27, 2010</ref> Comparing Fox to its 24-hour-news-channel competitors, in May 2010 the channel drew an average daily prime-time audience of 1.8&nbsp;million (versus 747,000 for MSNBC and 595,000 for CNN).<ref>[http://www.theglobeandmail.com/report-on-business/fox-news-north-primed-for-launch/article1603483/ Fox News North’ primed for launch] ''The Globe and Mail'' June 15, 2010</ref>
  
== Fringe views Versus Fox News ==
+
In September 2009, the [[Pew Research Center]] published a report on the public view of national news organizations. The report indicated that 72 percent of Republican Fox viewers rated the channel as "favorable", while 43 percent of Democratic viewers and 55 percent of all viewers shared that opinion. However, Fox had the highest "unfavorable" rating of all national outlets studied (25 percent of all viewers). The report went on to say, "partisan differences in views of Fox News have increased substantially since 2007".<ref>{{cite web|title=Press Accuracy Rating Hits Two-Decade Low|url=http://pewresearch.org/pubs/1341/press-accuracy-rating-hits-two-decade-low|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUF5PM6|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref>
"What really frustrates liberals about Fox, though, is simply that, along with [[talk radio]] and the conservative [[blogosphere]], it has helped shatter the left's near-monopoly on news and information. Fox's opinion-driven programming gives conservatives and liberals a chance to get a fair hearing for their ideas. But Democratic politicians and activists who go on Fox also must defend their views, often against tough questioning, something that happens less often on the networks, where most journalists are left-of-center, survey after survey has shown", said columnist Brian Anderson. "Even more significant, Fox came on the scene a decade ago as a professional news organization that could define and report news as something different from what the elite consensus says it is. To take one of many examples, the corruption of the [[United Nations]]' oil-for-food initiative in [[Iraq]], initially downplayed by the mainstream media because of their sympathy for internationalism, was uncovered — deemed newsworthy — on Fox."
+
  
All this wouldn't matter if Fox News wasn't so influential. But it is. According to the Pew Research Center, more than 20% of Americans now claim to get news from it, and lots of them (37%) are Democrats or independents. The network's success has also sparked a "Fox effect," leading some competitors to become more open to right-of-center opinions: MSNBC's "Scarborough Country," hosted by former Republican congressman [[Joe Scarborough]], is a prime example. Until a few years ago, Democrats never had to deal with all these conservatives in the media. <ref>http://www.latimes.com/news/opinion/la-oe-anderson4oct04,0,2195035.story?coll=la-opinion-center</ref>
+
On the night of October 22, 2012, Fox set a record for its highest-rated [[Broadcasting|telecast]] ever, with 11.5 million viewers for the third [[United States presidential election debates, 2012|U.S. presidential debate]].<ref>[http://www.hollywoodreporter.com/live-feed/final-obama-romney-debate-gives-381956 Final Debate Breaks Fox News Ratings Record With 11.5 Million, Topping Cable Competition]</ref><ref>{{cite web|last=Patten|first=Dominic|title=UPDATE: 59.2M Watch Final Presidential Debate; NBC Wins Coverage Battle|url=http://www.deadline.com/2012/10/fox-news-breaks-ratings-record-with-third-presidential-debate/#utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter|publisher=Deadline}}</ref> In prime time the week before, Fox averaged almost 3.7 million viewers with a total day average of 1.66 million viewers.<ref>{{cite news|last=Flint|first=Joe|title=Fox News scores big ratings win|url=http://www.latimes.com/entertainment/envelope/cotown/la-et-ct-fox-news-ratings-20121023,0,240248.story|newspaper=Los Angeles Times|date=October 23, 2012}}</ref>
  
Ailes said Fox News has no agenda. His charge to his reporters and anchors is simple: "If you make a mistake, get on the air as fast as you can and admit it. ... Do your homework. Make sure you reach out to a point of view you don't agree with to be sure you have some balance in your piece, because journalists, despite the public perception, are not empty-headed fools. They actually come to the job with some ideas and biases." When asked whether the media have a "conscious bias," Ailes said: "I don't know whether it's conscious or not. I think people who are biased to the left and right are by and large honest people who bring their life experience to whatever their beliefs are. I don't think there's some conspiracy of bias to the left, ''but I do think that [[New York]] and [[Los Angeles]] have different views than many people that I know from other parts of the country."'' <ref>http://www.usatoday.com/life/columnist/mediamix/2005-04-06-media-mix_x.htm</ref>
+
A Public Policy Polling poll reported in 2013 that perceptions of FNC had declined during the previous four years. 41% of polled voters trust it down from 49% in 2010, while 46% distrust Fox, up from 37% in 2010. FNC is also the most trusted network, with 34% of Americans saying it is the network they trust the most.<ref>[http://www.publicpolicypolling.com/pdf/2011/PPP_Release_National_206.pdf Fox News’ Credibility Declines] Public Policy Polling February 6, 2013</ref><ref>[http://www.thedailybeast.com/articles/2013/02/06/distrust-of-fox-news-growing.html Distrust of Fox News Hits Record High] ''The Daily Beast'' by Howard Kurtz</ref>
  
== Obama Administration versus Fox News ==
+
==Slogan==
[[Barack Hussein Obama]] has thin skin when it comes to criticism of his policies. The entire [[mainstream media]] has thrown its support to Obama and refuses to questions his policies. Fox News is the lone station that will criticize Obama fairly. Obama said, <ref>[http://www.newsmax.com/insidecover/media_critic_fox_news/2009/06/19/227121.html Media Critic: Fox Only Press Doing Its Job] NewsMax, June 19, 2009</ref>
+
[[File:Fairbalanced.png|thumb|2005 "Fair & Balanced" graphic|alt="Fair & Balanced" against blue, black and red background]]
{{cquote|  “I’ve got one television station that is entirely devoted to attacking my administration…That’s a pretty big megaphone. You’d be hard pressed if you watched the entire day to find a positive story about me on that front.” }}
+
"Fair & Balanced" is a [[trademark]]ed slogan used by the broadcaster, originally used in conjunction with the phrase "Real Journalism".
 +
Comedian [[Al Franken]] used the slogan in the subtitle for his 2003 book ''[[Lies and the Lying Liars Who Tell Them|Lies and the Lying Liars Who Tell Them: A Fair and Balanced Look at the Right]]''. In the book, he cites examples of what he claims to be Fox News' [[Media bias|bias]]. On August 7, 2003 Fox News sued for copyright infringement.<ref name="foxsuit">de Moraes, Lisa (August 12, 2003). [http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn/A46985-2003Aug11?language=printer Three Little Words: Fox News Sues.] ''[[Washington Post]]''</ref> The lawsuit was dropped three days later, after Judge [[Denny Chin]] refused its request for an [[injunction]]. In his decision, Chin ruled that the case (''[[Fox v. Franken]]'') was "wholly without merit, both factually and legally". He went on to suggest that Fox News' trademark on the phrase "fair and balanced" could be invalid.<ref name="foxloss">Phil Hirschkorn (August 22, 2003). [http://www.cnn.com/2003/LAW/08/22/fox.franken/ Fox News loses attempt to block satirist's book]. ''CNN''</ref>
  
The President has praised MSNBC and berated Fox News.  Considering that MSNBC devoted itself to attacking George W Bush and his administration, this is hypocritical on Obama's part. To sum it up, all other major news networks have let themselves become servile heralds of the liberal agenda, while Fox news is the only station that will call Obama out on anything he does.
+
In December 2003 FNC won a legal battle concerning the slogan, when [[AlterNet]] filed a cancellation petition with the [[United States Patent and Trademark Office]] (USPTO) to have FNC's trademark rescinded as inaccurate. AlterNet included the documentary film ''[[Outfoxed]]'' as supporting evidence in its case.<ref name="coyle">Coyle, Jake (July 19, 2004). Advocacy Groups Challenge Fox News Slogan. Associated Press</ref> After losing early motions, AlterNet withdrew its petition; the USPTO dismissed the case.<ref>[http://ttabvue.uspto.gov/ttabvue/v?pno=92042790&pty=CAN&eno=1 Official Documentation of Petitioned Cancellation of "Fair & Balanced" trademark phrase], Trademark Trial and Appeal Board Inquiry System</ref> In 2008 FNC used the slogan "We Report, You Decide", referring to "You Decide 2008" (FNC's original slogan for its coverage of election issues).
  
Media critic David Zurawik said “Thank goodness at least one TV outlet, Fox, is questioning Team Obama as it pushes for the kind of massive change in American life not seen since the era of Franklin Roosevelt,” and "...ABC, NBC, MSNBC, CNBC and the others allow their news operations to be used by the White House for partisan political reasons."
+
=={{anchor|Criticism and controversies}}Controversy==
 +
<!--SEE TALK PAGE BEFORE ADDING ANYTHING RELATED TO FNC'S POSSIBLE EDITS TO WIKIPEDIA-->
 +
{{Main|Fox News Channel controversies}}
  
== Roger Ailes ==
+
===Objectivity and Bias===
[[Image:Rogerailes_1.jpg‎ |thumb|right|400px|Roger Ailes, Fox News CEO]]
+
Critics of the channel in [[Progressivism in the United States|American progressive]] organizations such as the [[Democratic Party]], [[Media Matters]], and [[Fairness and Accuracy in Reporting]] contend that it has a bias favoring the [[Right-wing politics|political right]] and the Republican Party.<ref name="democrats.org">[http://www.democrats.org/a/2006/09/dean_on_preside_3.php Dean On President Clinton Standing Up To Right-Wing Propaganda On Fox News Sunday]{{dead link|date=June 2012}}, The Democratic Party, September 25, 2006</ref><ref>[http://mediamatters.org/items/200407210007 O'Reilly: "FOX does tilt right"], Media Matters for America</ref><ref>[http://www.fair.org/index.php?page=1067 The Most Biased Name in News – Fox News Channel's extraordinary right-wing tilt], FAIR, July/August 2001</ref> [[Timothy Noah]] stated in an editorial in [[Slate Magazine]] that Fox News had a conservative bias.<ref>Timothy Noah, [http://www.slate.com/id/2119864/ Fox News admits bias!], ''Slate'', May 31, 2005. Retrieved September 26, 2006.</ref> Fox News has publicly denied such statements.<ref>[http://www.ft.com/cms/s/5b77af92-548c-11db-901f-0000779e2340.html Interview transcript: Rupert Murdoch and Roger Ailes], the Financial Times, October 6, 2006</ref> Murdoch and Ailes' replies have included Murdoch's statement that Fox has "given room to both sides, whereas only one side had it before".<ref>[http://www.theage.com.au/articles/2004/10/26/1098667750250.html News Corp denies Fox News bias] Australian Associated Press, October 26, 2004</ref><ref>[http://www.ft.com/cms/s/2/5b77af92-548c-11db-901f-0000779e2340.html Interview transcript: Rupert Murdoch and Roger Ailes], the Financial Times, October 6, 2006</ref> In 2004 director [[Robert Greenwald]] produced the documentary film ''[[Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism]]'', which argues that Fox News has a conservative bias. The film includes clips from Fox News and internal memos from editorial vice president [[John Moody (journalist)|John Moody]] directing Fox News staff on how to report certain subjects.<ref name="tilting">{{Citation| last=Kurtz|first=Howard|author-link=Howard Kurtz|title=Tilting at the Right, Leaning to the Left|newspaper=The Washington Post|pages=D01|date=July 11, 2004|url=http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A41604-2004Jul10.html}}</ref>
[http://www.foxnews.com/story/0,2933,205966,00.html This is a transcript] of Ailes speaking to the Television Critics Association, which will be enlightening to readers digging into the Fox take on reporting and its reaction to controversy about its mission.
+
  
On November 20, 2008, [[Roger Ailes]], who now holds the titles of Chairman and Chief Executive Officer, FOX News and Chairman of FOX Television Stations, signed a new five year contract with News Corporation, it was announced by Rupert Murdoch, Chairman and Chief Executive Officer. The contract will pay him over 23 million dollars in 2009. <ref>[http://www.mediabistro.com/tvnewser/fnc/roger_ailes_signs_new_5year_deal_with_news_corp_101312.asp Ailes Inks 5 Year Deal With NewsCorp]</ref>
+
A leaked memo from Fox News vice president [[Bill Sammon]] to News staff at the height of the [[health care reform in the United States]] debate has been cited as an example of the pro-[[Republican Party (United States)|Republican party]] bias of Fox News. His memo asked the staff to "use the term ‘government-run health insurance,’ or, when brevity is a concern, ‘government option,’ whenever possible". The memo was sent shortly after Republican pollster [[Frank Luntz]] advised [[Sean Hannity]] on his Fox show that "If you call it a public option, the American people are split. If you call it the government option, the public is overwhelmingly against it".<ref>[http://www.businessinsider.com/leaked-fox-news-memo-reveals-news-division-told-to-echo-gop-talking-point-2010-12 Leaked Fox News Memo Reveals News Division Told To Echo GOP Talking Point, Business Insider, December 9, 2010]</ref>
  
During Ailes' time with [[News Corporation|News Corp]], [[FNC]] passed [[CNN]] in ratings in all day parts in 2002 to become the number one news network in the country, nearing full distribution with more than 90 million subscribers. In 2007, he launched the [[Fox Business Channel]] which currently reaches more than 40 million homes and served as the biggest launch in cable television history. Throughout Mr. Ailes' tenure, FOX Television Stations has increased its market share each of the last three years with all time record shares in the last two years. In addition, Fox Television Stations has expanded its local news presence by nearly 100 hours a week in a challenging economic climate.
+
A Pew Research poll released on October 29, 2009 found that Fox News is viewed as the most ideological channel in America. 47 percent of those surveyed said Fox News is "mostly conservative", 14 percent said "mostly liberal" and 24 percent said "neither". In comparison, [[MSNBC]] had 36 percent identify it as "mostly liberal", 11 percent as "mostly conservative" and 27 percent as "neither". [[CNN]] had 37 percent describe it as "mostly liberal", 11 percent as "mostly conservative" and 33 percent as "neither".<ref>{{cite web|url=http://people-press.org/report/559/|title=Fox News Viewed as Most Ideological Network|publisher=People-press.org|date=October 29, 2009|accessdate=2010-08-27|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUIme70|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref> A 2004 [[Pew Research Center]] survey showed that FNC was cited (unprompted) by 69 percent of national journalists as a conservative news organization. The survey showed that 34 percent of national journalists describe themselves as liberal, compared with 7 percent who describe themselves as conservative.<ref>[http://people-press.org/report/214/bottom-line-pressures-now-hurting-coverage-say-journalists Bottom-Line Pressures Now Hurting Coverage, Say Journalists: Overview – Pew Research Center for the People & the Press]</ref>
{{cquote|'''At a time when the broadcast networks are struggling with diminishing audiences and profits in news, he has built Fox News into the profit engine of the News Corporation. ''Fox News is believed to make more money than CNN, MSNBC and the evening newscasts of NBC, ABC and CBS combined.'' The division is on track to achieve $700 million in operating profit this year, according to analyst estimates.''' <small>--- The New York Times, 1/9/2010 </small> <ref>[http://www.nytimes.com/2010/01/10/business/media/10ailes.html?pagewanted=all Ailes: Fox News Chief at the Pinnacle of Media and Politics ]</ref> }}
+
  
== Tony Snow ==
+
A poll by [[Rasmussen Reports]] found that 31 percent of Americans feel Fox News has a conservative bias, and 15 percent that it has a liberal bias. The poll also reported that 36 percent believed Fox News delivers news with neither a conservative or liberal bias, compared with 37 percent who said NPR delivers news with no conservative or liberal bias and 32 percent who said the same of CNN.<ref>{{cite web|url=http://www.rasmussenreports.com/public_content/politics/current_events/media/americans_see_liberal_media_bias_on_tv_news|title=Americans See Liberal Media Bias on TV News – Rasmussen Reports|publisher=Rasmussenreports.com|date=July 13, 2007|accessdate=2010-08-27}}</ref> A 2007 study looked at the introduction of Fox News into local U.S. markets between 1996 and 2000, and found that in the 2000 presidential election "Republicans gained 0.4 to 0.7 percentage points in the towns that broadcast Fox News". The study's estimates "imply that Fox News convinced 3 to 28 percent of its viewers to vote Republican, depending on the audience measure".<ref>Stefano DellaVigna and Ethan Kaplan (2007), "[http://www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/qjec.122.3.1187 The Fox News Effect: Media Bias and Voting]", ''Quarterly Journal of Economics'', August 2007, Vol. 122, No. 3, Pages 1187–1234</ref>
In April, 2006 the [[White House]] selected [[Tony Snow]], Fox News Anchorman, to be the new White House Press Secretary. "Snow, who in his roles as a [[pundit]] on Fox News and elsewhere has rapped Bush on several occasions, joined the White House only after extracting a promise that he would become an adviser to the president on day-to-day strategy...the former columnist will be the first outsider to become part of Bush's revamped inner circle.", said the [[Washington Post]]. <ref>http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/04/26/AR2006042600558.html</ref>
+
  
Snow, 50, worked most recently as host for ''Fox News Sunday, with Tony Snow'' and as host of his own radio talk show. He was a director of speech-writing for President [[George H.W. Bush]] and has worked as a [[USA Today]] columnist, Editorial Page Editor of the [[Washington Times]], deputy editorial page editor of the [[Detroit News]] and frequent substitute for radio host [[Rush Limbaugh]]. <ref>http://whitehouse.gov/news/releases/2006/04/20060426.html</ref> Snow died July 12, 2008, after an unsuccessful battle with colon cancer.
+
A 2010 study by Sean Aday comparing Fox News Channel's ''Special Report With Brit Humes'' and NBC's ''Nightly News'' coverage of the wars in Iraq and Afghanistan during 2005 found that both underplayed bad news; it concluded that "Fox News was much more sympathetic to the administration than NBC", suggesting that "if scholars continue to find evidence of a partisan or ideological bias at FNC...they should consider Fox as alternative, rather than mainstream, media". Aday also stated, however, that the data used in his study may have come late enough in the war to be consistent with accepted practice.{{clarify|date=September 2012}}<ref>Aday, S. (2010), "[http://www3.interscience.wiley.com/journal/123303811/abstract Chasing the bad news: An analysis of 2005 Iraq and Afghanistan war coverage on NBC and Fox News channel]", ''Journal of Communication'' 60 (1), pp. 144–164</ref>
  
==Bill O'Reilly==
+
[[David Carr (journalist)|David Carr]], media critic at ''[[The New York Times]]'', praised the [[2012 United States presidential election|2012 presidential election]] results coverage on Fox News for the network's response to Republican adviser and Fox News contributor  [[Karl Rove]] challenging its call that [[Barack Obama]] would win Ohio and the election. Fox's prediction was correct. Carr wrote:
The [[O'Reilly Factor]] has been the most watched cable news segment for eight years. [[Bill O'Reilly]] has interviewed Barack Obama and other high profile guests on his show.
+
:"FOX News destroys NBC and CNN on cable every night. We cover the news. We don't ignore it. And we don't denigrate it." - Bill O'Reilly
+
Bill O'Reilly is a registered independent, but sides with Republicans on most issues, excluding several Christian causes.  Bill O'Reilly wrote the best seller "A Bold Fresh Piece of Humanity." Like [[Sean Hannity]] and other commentators on Fox, O'Reilly's role is that of an independent contractor, expressing his own opinions, not those of Fox News, as opposed to the networks news anchors, like Shepard Smith.
+
  
==Sarah Palin==
+
{{quote |text= Over many months, Fox lulled its conservative base with agitprop: that President Obama was a clear failure, that a majority of Americans saw [[Mitt Romney|[Mitt] Romney]] as a good alternative in hard times, and that polls showing otherwise were politically motivated and not to be believed. But on Tuesday night, the people in charge of Fox News were confronted with a stark choice after it became clear that Mr. Romney had fallen short: was Fox, first and foremost, a place for advocacy or a place for news? In this moment, at least, Fox chose news.<ref>David Carr, [http://www.nytimes.com/2012/11/12/business/media/fox-newss-election-coverage-followed-journalistic-instincts.html?hp "Election News Over Agenda for Fox"], ''The New York Times'', 11 November 2012.</ref>}}
The network confirmed in January of 2010 that the former [[Alaska|Alaskan]] governor [[Sarah Palin]] had signed a multiyear contract to appear on the news station periodically. Potentially in a format similar to LtCol (ret) Oliver L. North's "War stories" documentary series. <ref>http://mediadecoder.blogs.nytimes.com/2010/01/11/sarah-palin-to-contribute-to-fox-news/?scp=2&sq=Palin&st=cse</ref>
+
  
==Red Eye w/ Greg Gutfeld==
+
===Misrepresentation of facts===
Red Eye w/ Greg Gutfeld is a hybrid news / comedic satire show hosted by Greg Gutfeld. The show appears on Fox News at 3:00 a.m. EST on weekdays. Their ratings are remarkable for the time slot. <ref>[http://www.mediaite.com/online/red-eye-resurgence-more-demo-viewers-watch-fox-at-3am-than-cnn-at-8pm/ Red Eye Resurgence: More Demo Viewers Watch Fox At 3am Than CNN at 8pm, October 5th, 2009]</ref>
+
[[Media Matters for America]], which bills itself as a "[[Progressivism in the United States|progressive]] research and information center dedicated to comprehensively monitoring, analyzing, and correcting conservative misinformation
{{cquote|
+
in the U.S. media,"<ref name="About">{{cite web|url=http://mediamatters.org/about|title=About|publisher=Meda Matters|accessdate=23 January 2013}}</ref> cataloged what it called the ten most "egregious examples" of "distortion" by both Fox News and its TV personalities.<ref>{{cite news|url=http://www.huffingtonpost.com/2009/10/20/the-ten-most-egregious-fo_n_327140.html|title=The Ten Most Egregious Fox News Distortions|publisher=The Huffington Post|accessdate=2010-05-04|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUMkMMe |archivedate=November 22, 2010|deadurl=no|first=Rachel|last=Weiner|date=October 20, 2009}}</ref> Criticism includes several examples of cropping quotes from President Obama, Vice President Biden and Vice President Gore so they appear out of context, using image-manipulation software to edit the appearance of reporters from ''[[The New York Times]]'' and using footage from other events during a report on the November 5 Tea Party rally in Washington, D.C.; Media Matters said the intention of Fox News was to make it appear as if a larger number of protesters attended the event.<ref>{{cite web|url=http://mediamatters.org/research/200911110019|title=Hannity video switch-up is only the tip of Fox News' video-doctoring iceberg|author=D.C.P.|date=November 11, 2009|publisher=Media Matters for America|accessdate=May 12, 2010|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUNmQyk|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref> The group also called attention to the December 4 edition of ''[[Fox and Friends]]'', accusing the program of misleading its viewers with a "questionable graphic" showing the result of a [[Rasmussen Reports]] climate-change poll totaling 120 percent.<ref>{{cite web|url=http://mediamatters.org/blog/200912080002 |title=Fox News fiddles with climate change polling|author=Simon Maloy|date=December 8, 2009|publisher=Media Matters for America|accessdate=May 12, 2010|archiveurl=http://www.webcitation.org/5omPV9mKq|archivedate=April 6, 2010|deadurl=no}}</ref>
The ratings came out for September and Red Eye is up over 30% in total viewers and up 50% in the key demo (25-54) since July. They have more overall viewers than every CNBC show, every MSNBC show that is on before Hardball, most of HLN, and American Morning on CNN.}}
+
  
September 2010 marks the third anniversary of RedEye w/ Greg Gutfeld. It was noted that their rating for 3:00 a.m. EST beat out [[CNN]],  
+
In November 2009 Fox News anchor [[Gregg Jarrett]] told viewers that a [[Sarah Palin]] book signing in Grand Rapids, Michigan had a massive turnout, showing footage of Palin with a large crowd. Jarrett stated that the former Republican vice-presidential candidate is "continuing to draw huge crowds while she's promoting her brand-new book", adding that the images being shown were "some of the pictures just coming in to us.... The lines earlier had formed this morning".<ref name="news.yahoo.com">[http://news.yahoo.com/s/ynews/20091119/ts_ynews/ynews_ts988 Fox News again accused of airing misleading video – Yahoo! News]{{dead link|date=June 2012}}</ref> The video was actually taken from a 2008 McCain-Palin campaign rally. Fox senior vice president for news Michael Clemente issued a statement saying, "This was a production error in which the copy editor changed a script and didn't alert the control room to update the video".<ref name="news.yahoo.com"/> Fox offered an on-air apology the following day during the same "Happening Now" segment, expressing regrets for what it described as a "video error" with no intent to mislead.<ref>{{cite news|url=http://video.foxnews.com/11739702/for-that-we-apologize/?category_id=949437d0db05ed5f5b9954dc049d70b0c12f2749|title=For That We Apologize|author=FoxNews|date=November 19, 2009 |accessdate=November 21, 2009|work=Fox News|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUQ4wNH |archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref> Fox also apologized for fabricated quotes attributed to [[John Kerry]] in an article on its website during the [[2004 US presidential campaign|2004 presidential campaign]],<ref>Burkeman, Oliver. [http://www.guardian.co.uk/media/2004/oct/04/digitalmedia.uselections2004 "Fox News apologises for Kerry fabrication."] ''The Guardian'', October 4, 2004.</ref> stating that the piece was a joke which accidentally appeared on the website.<ref>{{cite news |title=Fox Posts Reporter's Kerry Spoof on Website
 +
|author=Times Staff Writer |url=http://articles.latimes.com/2004/oct/02/nation/na-fox2 |newspaper=Los Angeles Times|location=Los Angeles, CA|date=October 2, 2004 |accessdate=April 29, 2011 |quote=The chief political correspondent for "Fox News" wrote a fictitious story Friday referring to Sen. John F. Kerry as a "metrosexual" who does manicures that was temporarily posted on the network's website.}}</ref>
  
{{cquote|This time, the show had better ratings in the A25-54 demographic than Campbell Brown at 8pmET and Larry King at 9pmET, and tied Anderson Cooper at 10pmET (Monday-Thursday).}}
+
===Obama administration conflict with Fox News===
==Fox News Channel and Homosexuality ==
+
In September 2009, the [[Obama administration]] engaged in a verbal conflict with Fox News Channel. On September 20 [[Barack Obama|President Obama]] appeared on all major news programs except Fox News, a snub partially in response to remarks about the president by commentators Glenn Beck and Sean Hannity and Fox coverage of Obama's health-care proposal.<ref>{{cite news| url=http://www.nytimes.com/2009/10/12/business/media/12fox.html|work=The New York Times|title=Fox's Volley With Obama Intensifying|first=Brian|last=Stelter|date=October 12, 2009|accessdate=May 2, 2010}}</ref><ref name="usnews.com">{{cite web|url=http://www.usnews.com/articles/news/obama/2009/10/23/fox-pushed-team-obama-over-the-brink.html |title=White House: Fox Pushed Team Obama Over the Brink – US News and World Report |publisher=Usnews.com |date=October 23, 2009 |accessdate=2010-07-29|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUSCZjg |archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref>
  
''see also:'' [[Fox News and homosexuality]] and [[Homosexuality in the media]]
+
In late September 2009, Obama senior advisor [[David Axelrod]] and Roger Ailes met in secret to attempt to smooth out tensions between the two camps. Two weeks later White House officials referred to FNC as “not a news network", communications director [[Anita Dunn]] stating that “Fox News often operates as either the research arm or the communications arm of the Republican Party”.<ref>{{cite web|url=http://features.csmonitor.com/politics/2009/10/23/the-fox-news-war-whats-the-upside-for-obama/|title=The Fox News war: What’s the upside for Obama?|publisher=CSMonitor.com|date=|accessdate=2009-10-23|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUTCrgh|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref><ref>{{cite news|url=http://www.nytimes.com/2009/10/23/us/politics/23fox.html?_r=1|work=The New York Times|title=Behind the War Between White House and Fox|first=Jim|last=Rutenberg|date=October 23, 2009|accessdate=May 2, 2010}}</ref> President Obama observed, "If media is operating basically as a talk radio format, then that's one thing, and if it's operating as a news outlet, then that's another".<ref>{{cite news|url=http://www.cbsnews.com/stories/2009/10/23/eveningnews/main5415921.shtml?tag=stack|title=President Obama's Feud with FOX News – CBS Evening News|publisher=CBS News|date=October 23, 2009|accessdate=2010-07-29|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUTlhWd|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref>  White House chief of staff [[Rahm Emanuel]] stated that it was important "to not have the CNN's and the others in the world basically be led in following Fox".<ref>{{cite news|url=http://www.latimes.com/news/opinion/commentary/la-oe-rutten24-2009oct24,0,3009088.column|work=Los Angeles Times|title=Obama's misguided Fox hunt|date=October 24, 2009|accessdate=May 2, 2010|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUVTHlE|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref>
  
Currently, the Fox Broadcasting Company website declares concerning the [[National Lesbian and Gay Journalists Association]] (NLGJA):
+
Within days it was reported that Fox had been excluded from an interview with administration official [[Ken Feinberg]], with bureau chiefs from the White House press pool (ABC, CBS, NBC, and CNN) coming to Fox's defense.<ref>{{cite news| url=http://www.nytimes.com/2009/10/23/us/politics/23fox.html|work=The New York Times|title=Behind the War Between White House and Fox|first=Jim|last=Rutenberg|date=October 23, 2009|accessdate=May 2, 2010}}</ref> A bureau chief stated, "If any member had been excluded it would have been the same thing, it has nothing to do with Fox or the White House or the substance of the issues".<ref>{{cite web|author=Christina Bellantoni|date=October 23, 2009|url=http://tpmdc.talkingpointsmemo.com/2009/10/wh-were-happy-to-exclude-fox-but-didnt-yesterday-with-feinberg-interview.php|title=WH: We're Happy To Exclude Fox, But Didn't Yesterday With Feinberg Interview &#124; TPMDC|publisher=Tpmdc.talkingpointsmemo.com|accessdate=2010-07-29|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUXNrxX|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref> Shortly after the story broke the White House admitted to a low-level mistake, saying that Fox had not made a specific request to interview Feinberg. Fox White House correspondent Major Garrett responded by stating that he had not made a specific request, but that he had a "standing request from me as senior White House correspondent on Fox to interview any newsmaker at the Treasury at any given time news is being made".<ref>{{cite web|author=Facebook User says:|url=http://www.mediaite.com/tv/finally resolved-major-garrett-reveals-his-side-of-pay-czar-gate/|title=Finally Resolved? Major Garrett Reveals His Side of Pay Czar-Gate|publisher=Mediaite|date=October 27, 2009|accessdate=2010-07-29|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUYQ2oX|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref>
{{cquote|NLGJA Annual Conference and Job Fair
+
Fox News is a regular exhibitor at these annual Job Fairs. News Corp sponsored the opening reception for first time attendees in 2006, as well as sponsoring workshops on Journalism in various colleges in 2007.<ref>http://www.fox.com/diversity/outreach/lgbt.htm</ref>}}
+
  
In 2010, the [[National Lesbian and Gay Journalists Association]] declared that [[Kelly Wright]], a Fox News Channel representative, attended NLGJA's 15th Annual New York Benefit.<ref>http://www.nlgja.org/news/NYE2010.htm</ref> According the Fox News Channel website: "Kelly Wright is co-anchor of "FOX & Friends Weekend" as well as a general assignment correspondent for FOX News Channel (FNC)."<ref>http://www.foxnews.com/bios/talent/kelly-wright/</ref> Wright is a graduate of the [[Christian]] university [[Oral Roberts University]].<ref>http://www.foxnews.com/bios/talent/kelly-wright/</ref> In January of 2010, the [[pro-life]] website published by Jill Stanek claimed Kelly Wright is a pastor.<ref>http://www.jillstanek.com/pregnancy/foxs-kelly-wrig.html</ref>  According to [[Christianity]] and the [[Bible]], [[Homosexuality and the Bible|homosexuality is a sin]].
+
On November 8, 2009, the ''[[Los Angeles Times]]'' reported that an unnamed Democratic consultant was warned by the White House not to appear on Fox News again. According to the article, Anita Dunn claimed in an e-mail to have checked with colleagues who "deal with TV issues" and had been told that nobody had been instructed to avoid Fox. [[Patrick Caddell]], a Fox News contributor and former pollster for President [[Jimmy Carter]], said he had spoken with other Democratic consultants who had received similar warnings from the White House.<ref>{{cite news| url=http://www.latimes.com/news/nationworld/nation/la-na-obama-fox8-2009nov08,0,507227.story?test=latestnews|work=Los Angeles Times|title=Democratic consultant says he got a warning from White House after appearing on Fox News|first=Peter|last=Nicholas|date=November 8, 2009|accessdate=May 2, 2010|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUZStRy |archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref>
[[Image:Rev. Louis P. Sheldon Photo.jpg|thumb|Reverend [[Louis Sheldon]] of the [[Traditional Values Coalition]] ]]
+
The [[Traditional Values Coalition]] states the following regarding the Fox News Channel and the issue of [[homosexuality]]:
+
{{cquote|The [[National Lesbian and Gay Journalists Association]] has hundreds of members and is heavily funded by Hearst newspapers, Knight-Ridder, [[CBS News]], [[CNN]], Gannett, [[NBC]], [[Los Angeles Times]], [[Fox News]], and more. Major newspapers throughout the U.S. have homosexual activists on their staffs who filter what you read about homosexuality.<ref>http://www.traditionalvalues.org/pdf_files/Homosexuality101.pdf</ref>}}
+
  
[[Accuracy in Media]] declared concerning the Fox News Channel:
+
==International transmission==
{{cquote|Media organizations which underwrote the convention included NBC News, Times Inc., Turner Broadcasting, Knight-Ridder, the Washington Post and Fox News Network. That’s right - Fox News. This is supposed to be a conservative network. ABC, NBC, CBS, the New York Times, and USA Today all sent recruiters to the event, to hire open gays as journalists. Fitzpatrick comments, "By treating the National Lesbian and Gay Journalists Association as a legitimate counterpart to black and Hispanic journalists’ associations, these media organizations showed that they agree with the notion that homosexuals, a group defined by behavior rather than immutable characteristics, constitute a bona fide minority."<ref>http://ghroll.blogspot.com/2008/03/homosexuality-in-media.html</ref>}}
+
The FNC feed is available internationally via a number of providers, while ''Fox Extra'' segments provide alternate programming.<ref>{{cite web|url=http://www.foxnews.com/story/0,2933,77537,00.html|title=Fox Around the World|work=Fox News.com|publisher=Fox News Channel|date=March 6, 2012|accessdate=2012-05-07}}</ref>
  
=== Bill O'Reilly and the homosexuality issue ===
+
==={{anchor|Fox Extra}}''Fox Extra''===
 +
Initially, US advertisements were replaced on FNC with viewer e-mail and profiles of FNC anchors set to music. In 2002, these were replaced with international weather forecasts. In 2006 the weather forecasts were replaced with ''Fox Extra'' (originally ''Fox News Extra'', prior to the international launch of [[Fox Business]]) segments, narrated reports from Fox on a variety of topics. These reports generally concern lighter issues unrelated to current news events, and the segments are repeated. FNC also shows international weather forecasts when Fox Extra segments run short. In the United Kingdom, after a period when local commercials were inserted into breaks ''Fox Extra'' now fills most breaks.
  
''see also:'' [[Bill O'Reilly and the homosexuality issue]] and [[Homosexuality in the media]]
+
===Australia===
 +
In [[Australia]], FNC is broadcast on the three major pay-TV providers: [[Foxtel]], [[Austar]] and [[Optus Television]]. Foxtel is 25-percent owned by News Corporation. [[Sky News Australia]] is Fox's sister channel.
  
The [[American Family Association]] reported the following in regards to [[Bill O'Reilly]] who host the O'Reilly Report which is a popular program on the Fox News Channel:
+
===Brazil===
{{cquote|On February 11, 2004, Bill O'Reilly, host of The O'Reilly Factor on the Fox News Channel, featured Kevin Jennings, the executive director of GLSEN (the Gay, Lesbian, Straight Education Network.) Jennings, former teacher turned homosexual activist, along with a lesbian counterpart, discussed GLSEN's new pro-homosexual curriculum on marriage being marketed to children and youth in public schools all across America under the guise of "tolerance."...
+
Since 2002, FNC has been broadcast to [[Brazil]]; however, commercials are replaced with ''Fox Extra''. It is available in digital packages of [[Net S.A.|NET]].
  
O'Reilly, watched heavily by conservatives and Christians alike, shocked much of his constituency on September 3, 2002 when he publicly announced his support of homosexual rights in the nation's largest “gay” publication, ''The Advocate''. His sympathetic, lenient views on “gay” adoption and his mixed-message stance on “gay” marriage have caused great dissent among his loyalists - and no doubt cost him viewers.<ref>http://www.afa.net/homosexual_agenda/GetArticle.asp?id=115</ref>}}
+
===Canada===
 +
{{copyedit|section|date=March 2013}}
 +
In 2003, the [[Canadian Radio-television and Telecommunications Commission]] (CRTC) rejected a Canadian Cable Telecommunications Association (CCTA) application to bring Fox News to Canada because Fox News U.S. and [[Global Television]] were planning to create Fox News Canada (a combination of U.S. and Canadian news). In 2004, after a Fox U.S. executive said there were no plans to create the combined channel, the CRTC approved an application to bring Fox News to Canada.<ref>{{cite news|url=http://www.cbc.ca/canada/story/2004/11/18/fox_crtc041118.html|title=CRTC approves Fox News for Canada |publisher=cbc.ca|date=November 18, 2004|accessdate=2010-08-27|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUZpdxg|archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref>
  
[[WorldNetDaily]] stated the following regarding O'Reilly and his exchange with the [[Ex-Homosexuals|ex-homosexual]] and evangelical minister Stephen Bennett:
+
Fox News Channel is currently{{When|date=February 2013}} offered by [[Access Communications]], Bell TV, [[Cogeco]], [[EastLink (company)|Eastlink]], [[Manitoba Telecom Services]], Rogers, [[SaskTel]], Shaw Cable, Shaw Direct and [[Telus TV]]. An exception is Vidéotron, Canada's third-largest cable company, which has not added Fox News Channel to its lineup.
{{cquote|Fox News is threatening to sue a prominent evangelical minister in the ex-homosexual movement who engaged in a volatile exchange over biblical morality on the top-rated television program "The O'Reilly Factor" in September.  
+
  
Stephen Bennett, who says he left his homosexual lifestyle nearly 11 years ago, has distributed a 60-minute audio tape program called the "The O'Reilly Shocker," in which he responds to host Bill O'Reilly's characterization of people who take the Bible literally as "religious fanatics.".
+
===France===
 +
Fox News is available on cable through [[France|French]] Internet providers [[Free (ISP)|Free]] and [[Orange (telecommunications)|Orange]].
  
Bennett said he has received hundreds of e-mails from viewers of the segment who said they were outraged at O'Reilly's "anger and verbal abuse." <ref>http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=30300</ref>}}
+
===Ireland===
 +
FNC is carried in the [[Republic of Ireland]] by the British Sky Broadcasting (BSkyB) satellite-television network (Sky), which is 40-percent owned by FNC's parent (News Corporation). It is run as a sister channel to BSkyB's popular Sky News. FNC is usually broadcast as a [[VideoGuard]]-encrypted channel; during major news stories it may be simulcast on Sky Active, which is [[free-to-air]]. As of September 2006 the channel has carried UK-specific advertising, headlines and weather provided by Sky News during its breaks. These run under the brand of Fox News International. Due to the shared ownership of Fox and Sky, Fox News and Sky News share bureaus and reporters for breaking news stories worldwide.
  
In response to the threatened lawsuit of the Fox News Channel the Agape Press reported:
+
===Israel===
{{cquote|But Mike DePrimo, senior litigation counsel for the American Family Association Center for Law & Policy, which represents Bennett, says Bennett has a right to distribute a recording of the program -- and that his use of the tape is legal under copyright law's allowance of fair use and comment.
+
In [[Israel]], FNC is broadcast on Channel 105 of the pay-TV cable operator [[YES Network|YES]] digital platform. It is run as a sister channel to [[BSkyB]]'s popular [[Sky News]], which is broadcast on Channel 103.
  
"The law provides that even copyrighted material may be used, provided it's used not for commercial gain but for comment," DePrimo says. "Stephen Bennett used the material from the O'Reilly show simply to rebut the arguments O'Reilly put forward."
+
===Italy===
 +
In [[Italy]], FNC was launched on the now-defunct Italian digital satellite-television platform [[Stream TV]] in 2001. Part of its programming was translated into Italian and broadcast on the defunct Italian news channel Stream News. In 2003 it moved to [[SKY Italia]], with U.S. commercials replaced by ''Fox News Extra'' segments. It is available to 4,600,000 subscribers and 160,000 hotel rooms. [[SKY TG 24]] is a sister channel to Fox News.
  
The attorney implies there may be another reason the popular O'Reilly wants distribution of the tape stopped -- and it has to do with image. "O'Reilly promotes himself as a [[conservative]]," DePrimo explains. "In fact, Bennett's tape shows that O'Reilly is simply another media elite who's advancing the [[Homosexual Agenda|homosexual agenda]] -- and he doesn't want to be exposed for what he is."<ref>http://headlines.agapepress.org/archive/1/afa/32003a.asp</ref>}}
+
===Netherlands===
 +
In the [[Netherlands]] Fox News has been carried by cable providers [[UPC]] and [[CASEMA]] and satellite provider [[Canaldigitaal]]; all have dropped the channel in recent years. At this time only cable provider [[Caiway]] (available in a limited number of towns in the center of the country) is broadcasting the channel.
  
Bill O'Reilly describes himself as a practicing [[Roman Catholic]].<ref>http://www.billoreilly.com/newslettercolumn?pid=29184</ref> According to the [[Vatican]] individuals should not engage in homosexual acts as they are acts of serious depravity.<ref>http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20030731_homosexual-unions_en.html</ref>
+
===New Zealand===
 +
In [[New Zealand]], FNC is broadcast on Channel 092 of pay satellite operator [[SKY Network Television|SKY]] TV's digital platform. It was formerly broadcast overnight on free-to-air [[UHF]] New Zealand TV channel [[Prime Television (New Zealand)|Prime]] (owned by SKY); this was discontinued in January 2010, reportedly due to an expiring broadcasting license.<ref>{{cite news|url=http://skytv.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/909/~/why-is-fox-news-no-longer-airing-on-prime%3F |title=Why is Fox News no longer airing on Prime? |date=January 26, 2010 |publisher=skytv.co.nz |date=January 26, 2001 |accessdate=2010-08-27|deadurl=no}}</ref> Fox News parent corporation News Corp has a stake in both SKY and Prime.
  
=== Peter LaBarbera Concerning Fox News and homosexuality ===
+
===Pakistan===
 +
In [[Pakistan]], FNC is available on [[PTCL Smart TV]] and a number of cable and [[IPTV]] operators.
  
''See also:'' [[Homosexuality in the media]]
+
===Philippines===
 +
In the [[Philippines]] FNC was available on cable operator [[Global Destiny Cable|Global Destiny]] channel 21.
  
[[Image:Peter.jpg|right|thumb|150px|[[Peter LaBarbera]] ]]
+
===Scandinavia===
In April of 2009, [[Peter LaBarbera]] of [[Americans for Truth]] wrote:
+
Between 2003 and 2006, in [[Sweden]] and the other [[Scandinavian countries]] FNC was broadcast 16 hours a day on [[TV8 (Sweden)|TV8]] (with Fox News Extra segments replacing U.S. advertising). Fox News was dropped by TV8 and replaced by German news channel [[Deutsche Welle]] in September 2006.
{{cquote|How fascinating that [[Wayne Besen]] (left) is given the opportunity to appear on FOX News, of all places..., to critique alleged “[[homophobia|homophobic]]” attitudes and speech toward homosexuals — when he has such a well-deserved reputation for being one of the nastiest “queer” activists in the business.<ref>http://americansfortruth.com/news/gays-hating-ex-gays-wayne-besens-verbal-assault-on-greg-quinlan.html</ref>}}
+
  
In March of 2009, [[Peter LaBarbera]] declared:
+
===Singapore===
{{cquote|Temple U. Professor Dr. Marc Lamont Hill  (left), a frequent guest on FOX News, believes Americans are “[[homophobia|homophobic]]” because most still don’t like to see homosexuality (compared to heterosexuality) on TV or the big screen. We say Prof. Hill should get off his liberal high horse and stop lecturing Americans for their normal reaction to unnatural and immoral behavior....
+
In [[Singapore]], FNC is broadcast on Channel 702 of the pay-TV cable operator [[StarHub TV]] digital platform. It also broadcasts its sister channel, Sky News.
  
Enough already. Gay sex is wrong, [[Homosexuality and health|unhealthy (especially between men)]], and my hunch is it’s still pretty off-putting to most FOX viewers who are honest with themselves. And that’s OK. But I’ll go further: if there is a growing acceptance of homo-sexual behavior, especially among young people, that’s not a good thing but a sign of America’s descent into decadence, and our departure from a transcendent Judeo-Christian moral code that has served this nation well.<ref>http://americansfortruth.com/news/were-all-homophobes-now-letter-to-foxs-red-eye.html</ref>}}
+
===South Africa===
 +
In [[South Africa]], FNC is broadcast on Channel 405 of pay satellite operator [[TopTV]]'s digital platform.<ref>[http://toptv.co.za/bouquet TopTV Bouqet]</ref>
  
In 2006, [[Peter LaBarbera]] wrote:
+
===United Kingdom===
{{cquote|Fox News and Wal-mart are among the high-level ($10,000) sponsors of the National Lesbian and Gay Journalists Association’s (NLGJA) 2006 Convention  in Miami (Sept 7-10 at Loew’s Miami Beach Hotel). Every year, the NLGJA garners hundreds of thousands of dollars in Big Media sponsorships for its convention; this year it appears (based on the sponsorship list below) that the total is around half a milliion dollars in corporate support...
+
FNC is also carried in the [[United Kingdom]] by the British Sky Broadcasting (BSkyB) satellite-television network (Sky), which is 40-percent owned by FNC parent News Corporation. It is run as a sister channel to BSkyB's own Sky News. FNC is usually broadcast as a VideoGuard-encrypted channel; during major news stories it may be simulcast on Sky Active, which is free-to-air. As of September 2006 the channel has carried UK-specific advertising, headlines and weather provided by Sky News during its breaks. These run under the brand of Fox News International. Beginning in winter 2011, most breaks resumed ''Fox Extra''. Due to the shared ownership of Fox and Sky, Fox News (and Fox Business) and Sky News share bureaus and reporters for breaking news stories worldwide.
 +
[[File:Fox News World Providers Map.svg|thumb|Countries where Fox News is provided|alt=World map, with countries carrying terrestrial FNC in red and satellite providers in orange]]
  
Our question for Fox News executives is: if you are truly “fair and balanced,” will you now give an equal and corresponding grant to Americans for Truth or another pro-family organization, say, Accuracy in Media, that counters the ubiquitous pro-”gay” spin in the media? We’ll be awaiting your answer.<ref>http://americansfortruth.com/issues/corporate-promotion/corporations/food-beverage-household-brands/coca-cola</ref>}}
+
===Other countries===
 +
Fox News Channel is carried in more than 40 other countries. Although service to [[Japan]] ceased in summer 2003, it can still be seen on Americable (distributor for American bases),<ref>{{cite web|url=http://americablejapan.com|title=Americable|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUb12tL |archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref> Mediatti (Kadena Air Base)<ref>{{cite web|url=http://www.mccokinawa.com/cable|title=Mediatti}}{{Dead link|date=September 2010}}</ref> and Pan Global TV Japan.<ref>{{cite web|url=http://www.panglobaltvjapan.com/|title=Pan Global TV Japan|archiveurl=http://www.webcitation.org/5uRUbaGQX |archivedate=November 22, 2010|deadurl=no}}</ref>
  
=== Rupert Murdoch ===
+
==See also==
[[Image:HillaryRupert1V.jpg|right|thumb|200px|Hillary Clinton with media magnate Ruppert Murdoch.<br><small>''Photo Courtesy Democrats Against Hillary''.</small><ref>[http://democratsagainsthillary.blogspot.com/ ''Democrats Against Hillary''].</ref>]]
+
{{Portal|New York City|Companies|Television in the United States}}
The Fox News Channel is a [[United States]] [[cable]] and [[satellite]] [[news]] channel. It is part of the Fox Television Stations Group, a subsidiary of [[Australia|Australian]]-born media mogul [[Rupert Murdoch]]'s [[News Corporation]].
+
* [[Fox Business Network]]
 +
* [[Fox effect]]
 +
* [[The Fox Nation (website)|The Fox Nation]]
 +
{{-}}
 +
==References==
 +
{{Reflist|colwidth=30em}}
  
Slated reported in 2008 that since 1997, [[Republicans]] have received a slight majority - 56% of the $4.76 million in campaign donations from the Murdoch family and the [[News Corporation]]'s political action committees and employees.<ref>http://www.slate.com/id/2196085/</ref>  However, [[Slate]] also reported in 2008: "Since Democrats won control of Congress in the 2006 elections, the company and its employees have given more than twice as much to [[Democrats]] as to [[Republicans]]."<ref>http://www.slate.com/id/2196085/</ref>  Generally speaking, [[Republicans]] have less favorable views and policies concerning homosexuality than [[Democrats]].<ref>http://www.gallup.com/poll/137357/Four-Moral-Issues-Sharply-Divide-Americans.aspx</ref> The Pew Research Center reported in 2010: "In broad terms, voters view the Democratic Party's ideology as the opposite of the Republican Party's: 58% say the Democratic Party is either very liberal or liberal..."<ref>http://pewresearch.org/pubs/1669/political-ideology-democrats-seen-farther-from-center-than-republicans</ref> In the United States, twice as many liberals as conservatives (46% versus 22%) believe people are born homosexual and [[Views on Homosexuality|liberals generally have more favorable opinions about homosexuality]].<ref>http://people-press.org/report/?pageid=764</ref>  In recent years, Rupert Murdoch has formed a relationship with the [[liberal]]s/[[Democrats]] [[Bill Clinton]] and [[Hillary Clinton]]. In 2005, he invited musician [[Bono]] and Bill Clinton to a company conference on the environment, [[Islam]] in the West, and future of the world.<ref>http://www.forbes.com/lists/2006/54/biz_06rich400_Keith-Rupert-Murdoch_639W.html</ref>
+
==Further reading==
 +
{{Refbegin}}
 +
* ''[[The Fifth Estate (TV)|The Fifth Estate]]'': [http://www.cbc.ca/fifth/sticksandstones.html "Sticks and Stones"], [[Canadian Broadcasting Corporation|CBC]]—Bob McKeown investigates Fox News for the Canadian Broadcasting Corporation, 45&nbsp;min.
 +
* {{Cite book|first=Scott|last=Collins|title=Crazy Like a Fox: The Inside Story of How Fox News Beat CNN|isbn=978-1-59184-029-9|year=2004|publisher=Portfolio}}
 +
* {{Cite news|last=Crupi|first=Anthony|work=[[MediaWeek]]|title=FNC Ratings Soar as War in Lebanon Rages|url=http://www.allbusiness.com/services/business-services-miscellaneous-business/4782022-1.html|date=July 26, 2006}}{{dead link|date=June 2012}}
 +
* {{Cite news|last=Cuprisin|first=Tim|work=[[Milwaukee Journal Sentinel]]|date=July 31, 2006|title=Fox's Smith tops cable news ranks in ratings|url=http://www.jsonline.com/story/index.aspx?id=478008|archiveurl=http://web.archive.org/web/20080411115431/http://www.jsonline.com/story/index.aspx?id=478008|archivedate=April 11, 2008}}
 +
* {{citation|last=Dickinson|first=Tim|title=The Fox News Fear Factory|url=http://www.rollingstone.com/politics/news/how-roger-ailes-built-the-fox-news-fear-factory-20110525?print=true|work=Rolling Stone|issue=1132|date=June 9, 2011|pages=54–64, 66, 82, 84}}
 +
* {{Cite news|agency=Associated Press|title=NH GOP drops out as Fox forum partner |url=http://seattletimes.nwsource.com/html/politics/2004109251_apforumsponsor05.html |work=[[The Seattle Times]] |date=January 5, 2008|accessdate=June 15, 2011}}
 +
* {{cite book|last=Groseclose|first=Tim|title=Left Turn: How Liberal Media Bias Distorts the American Mind|date=July 19, 2011|publisher=St. Martin's Press|isbn=978-0-312-55593-1}}
 +
{{Refend}}
  
=== Knighthood by Roman Catholic Organization and Roman Catholic teaching on homosexuality ===
+
==External links==
Rupert Murdoch has been married three times and divorced two times. Before Rupert Murdoch left his second wife, he was anointed as a member of the Pontifical Order of St. Gregory the Great, for his "unblemished character."<ref>http://weeklywire.com/ww/01-20-98/alibi_opinion.html</ref>
+
{{commons category|FOX News Channel}}
 +
* {{official website|http://www.foxnews.com/}}
  
The [[Roman Catholic Church]]'s position is that having homosexual desires can be a choice in individuals but having homosexual desires is not a choice in respect to all individuals.<ref>http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20030731_homosexual-unions_en.html</ref><ref>http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19861001_homosexual-persons_en.html</ref> However, as noted earlier, according to the [[Vatican]] individuals should not engage in homosexual acts as they are acts of serious depravity.<ref>http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20030731_homosexual-unions_en.html</ref>
+
{{Navboxes|list1=
 
+
{{Television news in the United States}}
== See Also ==
+
{{FoxNewsChannelPrograms}}
* '''[[Fox News and homosexuality]]'''
+
{{Fox News personalities}}
* '''[[Bill O'Reilly and the homosexuality issue]]''' 
+
{{International news channels}}
* '''[[Homosexuality in the media]]'''
+
{{Fox Entertainment Group}}
* '''[[Fox Television and Religion]]'''
+
{{XMChannels (talk)}}
* '''[[Roger Ailes]]'''
+
{{SiriusChannels (talk)}}
 
+
{{Subscription television channels in Australia}}
== External Links ==
+
{{Channels on Sky Network Television}}
* [http://www.foxnews.com/ Fox News official website]
+
}}
 
+
==References==
+
{{reflist|2}}
+
  
[[Category:Fox News Channel]]
+
[[Category:24-hour television news channels in the United States]]
[[Category:Cable TV Networks]]
+
[[Category:English-language television stations in the United States]]
 +
[[Category:Foreign television channels broadcasting in the United Kingdom]]
 +
[[Category:Fox News Channel|*]]
 +
[[Category:News Corporation subsidiaries]]
 +
[[Category:Sirius Satellite Radio channels]]
 +
[[Category:Television channels and stations established in 1996]]
 +
[[Category:XM Satellite Radio channels]]
 +
[[Category:Article Feedback 5 Additional Articles]]

Revision as of 14:26, 20 March 2013

Template:Redirect Template:Distinguish2 Template:Use mdy dates Template:Pp-semi-indef Template:Pp-move-indef Template:Infobox TV channel Fox News Channel (FNC), also known as Fox News, is a cable news channel owned by the Fox Entertainment Group, a subsidiary of News Corporation. As of April 2009, the channel was available to 102 million households in the United States and to viewers internationally, broadcasting primarily from its New York studios.

The channel was created by Australian-American media mogul Rupert Murdoch, who hired former NBC executive Roger Ailes as its founding CEO.[1] It launched on October 7, 1996[2] to 17 million cable subscribers. It grew during the late 1990s and 2000s to become the dominant cable news network in the United States.[3]

Critics have stated that Fox News Channel promotes conservative political positions[4] and biased reporting.[5] Commentators, news anchors, and reporters at Fox News Channel have responded that news reporting and political commentary operate independently of each other, and have denied any bias in news reporting.[6]

History

For a more detailed treatment, see History of Fox News.

Early years

In May 1985, Australian publisher Rupert Murdoch announced that he and American industrialist and philanthropist Marvin Davis intended to develop "a network of independent stations as a fourth marketing force" to compete directly with CBS, NBC, and ABC through the purchase of six television stations owned by Metromedia.[7] In July 1985 20th Century Fox announced that Murdoch had completed his purchase of 50 percent of Fox Filmed Entertainment, parent company of 20th Century Fox Film Corporation.[8] A year later 20th Century Fox earned $5.6 million in its fiscal third period ended May 31, 1986, in contrast to a loss of $55.8 million in the third period of the previous year.[9]

Prior to founding FNC, Murdoch had gained experience in the 24-hour news business when News Corp.'s BSkyB subsidiary began Europe's first 24-hour news channel (Sky News) in the United Kingdom in 1989.[10] With the success of his fourth-network efforts in the United States,[11][12] experience gained from Sky News and the turnaround of 20th Century Fox, Murdoch announced on January 31, 1996 that News Corp. would launch a 24-hour news channel on cable and satellite systems in the United States as part of a News Corp. "worldwide platform" for Fox programming: "The appetite for news—particularly news that explains to people how it affects them—is expanding enormously".[13]

File:FoxBox at Saint Anselm.JPG
Saint Anselm College Quad with the "Fox-Box", from which the network reported live during the 2004 and 2008 New Hampshire primaries

In February 1996, after former U.S. Republican Party political strategist and NBC executive[14] Roger Ailes left cable-television channel America's Talking (now MSNBC), Murdoch asked him to start Fox News Channel. Ailes demanded five months of 14-hour workdays and several weeks of rehearsal shows[Citation Needed] before its launch on October 7, 1996.[15]

At its debut 10 million households were able to watch FNC; however, it was absent from the media markets of New York City and Los Angeles. According to published reports, many media reviewers had to watch the first day's programming at Fox News studios because it was not readily available via cable.[Citation Needed] Rolling news coverage during the day consisted of 20-minute single-topic shows such as Fox on Crime or Fox on Politics, surrounded by news headlines. Interviews featured facts at the bottom of the screen about the topic or the guest. The flagship newscast at the time was The Schneider Report, with Mike Schneider's fast-paced delivery of the news. During the evening, Fox featured opinion shows: The O'Reilly Report (now The O'Reilly Factor), The Crier Report (hosted by Catherine Crier) and Hannity & Colmes.

From the beginning, FNC has placed heavy emphasis on visual presentation. Graphics were designed to be colorful and attention-getting; this helped the viewer to grasp the main points of what was being said, even if they could not hear the host (with on-screen text summarizing the position of the interviewer or speaker, and "bullet points" when a host was delivering commentary). Fox News also created the "Fox News Alert," which interrupted its regular programming when a breaking-news story occurred.

To accelerate its adoption by cable companies, Fox News paid systems up to $11 per subscriber to distribute the channel.[16] This contrasted with the normal practice, in which cable operators paid stations carriage fees for programming. When Time Warner bought Ted Turner's Turner Broadcasting, a federal antitrust consent decree required Time Warner to carry a second all-news channel in addition to its own CNN. Time Warner selected MSNBC as the secondary news channel, not Fox News. Fox News claimed that this violated an agreement (to carry Fox News). Citing its agreement to keep its U.S. headquarters and a large studio in New York City, News Corporation enlisted the help of Mayor Rudolph Giuliani's administration to pressure Time Warner (one of the city's two cable providers) to transmit Fox News on a city-owned channel.[17] City officials threatened to take action affecting Time Warner's cable franchises in the city.[18]

A lawsuit was filed by Time Warner against the City of New York, claiming undue interference with (and inappropriate use of) the city's educational channels for commercial programming. News Corporation countered with an antitrust lawsuit against Time Warner for unfairly protecting CNN. This led to an acrimonious battle between Murdoch and Turner, with Turner publicly comparing Murdoch to Adolf Hitler; Murdoch's New York Post ran an editorial questioning Turner's sanity. Giuliani's motives were also questioned, since his wife was a producer at Murdoch-owned WNYW-TV. In the end, Time Warner and News Corporation signed a settlement agreement permitting Fox News to be carried on New York City cable systems beginning in October 1997, and on all Time Warner cable systems by 2001 (although Time Warner still does not carry Fox News in all areas).[Citation Needed]

During the September 11, 2001 attacks, Fox News was the first news organization to run a news ticker on the bottom of the screen to keep up with the flow of information that day. The ticker has remained, informing viewers about additional news which reporters may not mention onscreen and repeating news mentioned during a broadcast; it has proven popular with viewers.[19]

Recent history

On May 1, 2008 Fox News launched high definition channel simulcasts of its programming in selected regions of the United States. Time Warner Cable is carrying this channel in New York, New York, San Antonio, Texas, and Kansas City, Missouri;[20] Cablevision is making it available in New York, New York and on Long Island.

On Friday, October 17, 2008 at 6 am ET, DirecTV launched the high-definition channel. This was the first national launch of the channel in HD.[21] On January 9, 2009, Cox Communications added the HD channel:[22] on February 3, 2009 Dish Network did also. Fox News switched from a 4:3 aspect ratio to a 16:9, letterbox ratio for its standard-definition channel at 6 am ET on September 28, 2009.

Outlets

FNC maintains an archive of most of its programs. This archive also includes Fox Movietone newsreels. Licensing for the Fox News archive is handled by ITN Source, the archiving division of ITN.

Television

For a more detailed treatment, see Fox News Channel programming.
FNC presents a variety of programming, with up to 15 hours of live broadcasting per day in addition to programming and content for the Fox Broadcasting Company. Most programs are broadcast from Fox News headquarters in New York City (at 1211 Avenue of the Americas), in its streetside studio on Sixth Avenue in the west wing of Rockefeller Center. The remaining programs are broadcast from Fox News's Washington, D.C. studio, located on Capitol Hill across from Union Station in a secured building shared by a number of other television networks (including NBC News and C-SPAN). Audio simulcasts of the channel are aired on XM Satellite Radio and Sirius Satellite Radio.

In an October 11, 2009 New York Times article, Fox articulated that its hard-news programming runs from "9 a.m. to 4 pm and 6 to 8 pm on weekdays" and "[is] objective"; however, it makes no such claims for its other broadcasts, which primarily consist of editorial journalism and commentary.[23]

Template:AnchorHigh-definition

The 720p, high-definition simulcast of Fox News Channel launched on May 1, 2008.[24] Most of the programs available in HD (Fox & Friends, America's Newsroom, Happening Now, America Live with Megyn Kelly, Studio B with Shepard Smith, Your World with Neil Cavuto, Special Report with Bret Baier, Fox Report, The O'Reilly Factor, Hannity and On the Record with Greta Van Susteren) are shown in 16:9 widescreen. Fox News Channel began producing its standard-definition programs in letterbox format on September 28, 2009; therefore, high- and standard-definition viewers now both see the same picture and pillarboxes are no longer needed.[25]

TV Studios

FOX News has 7 studios in NYC and 1 in DC used by FOX News Channel and FOX Business Network.
Studio B, NY FOX Business Network shows.
Studio G, NY FOX Business Network shows and FNC show Justice with Judge Jeanine.
Studio D, NY is the only studio with an area for a studio audience. It is used by The Five and Huckabee.
Studio E, NY used fox Fox & Friends, Your World with Neil Cavuto, Red Eye w/ Greg Gutfeld and America's News HQ.
Studio H, NY used for Fox & Friends First, Happening Now, Studio B and The Fox Report.
Studio J, NY used for America's Newsroom, America Live with Megyn Kelly, Hannity and FBNs Money with Melissa Francis.
DC Studio used for Special Report with Bret Baier, On the Record and America’s News HQ.
Web Studio, NY used for FOX News Live internet shows.

Radio

For a more detailed treatment, see Fox News Radio.
With the growth of FNC, the company introduced a radio division (Fox News Radio) in 2003. Syndicated throughout the United States, the division provides short newscasts and talk radio programs featuring personalities from the television and radio divisions. In 2006 the company also introduced Fox News Talk, a satellite radio station featuring programs syndicated by (and featuring) Fox News personalities.

Online

Introduced in December 1995,[Citation Needed] the Fox News website features the latest coverage (including columns by FNC television, radio and online personalities). Video clips are also available on Foxnews.com and Foxbusiness.com.

In September 2008 FNC joined other channels in introducing a live streaming segment to its website: The Strategy Room, designed to appeal to older viewers. It airs weekdays from 9 a.m. to 5 p.m. and takes the form of an informal discussion, with running commentary on the news. Regular discussion programs include Business Hour, News With a View and God Talk.[26] In March 2009 The Fox Nation was launched as a website intended to encourage readers to post, commenting on the news.[27] Fox News Mobile is the portion of the FNC website dedicated to streaming news clips formatted for video-enabled mobile phones.[28]

Personalities

See also: Fox News Channel personalities

Producing a variety of programming, FNC has a number of program hosts, news anchors, correspondents and contributors who appear daily on the channel. Hosts include Bill O'Reilly, Sean Hannity, Greta Van Susteren, Mike Huckabee, Shepard Smith and Neil Cavuto, all of whom host programs on the top-ten list of the most-watched programs on cable news.[29] In January 2009, former CNN commentator Glenn Beck was added to Fox's weekday lineup;[30] his last FNC show was June 30, 2011.[31] Beck was replaced on Fox News by '‘The Five’' (featuring Greg Gutfeld, Juan Williams, Dana Perino, Andrew Napolitano, Geraldo Rivera, and Monica Crowley) on July 11, 2011.[32]

Ratings and reception

FNC saw a large ratings jump during the early stages of the Iraq conflict. According to some reports, at the height of the conflict Fox News had as much as a 300-percent increase in viewership (averaging 3.3 million viewers daily).[33]

In 2004, FNC's ratings for its broadcast of the Republican National Convention exceeded those of all three broadcast networks. During President George W. Bush's address, Fox News attracted 7.3 million viewers nationally; NBC, ABC, and CBS had a viewership of 5.9 million, 5.1 million and 5.0 million respectively.

In late 2005 and early 2006, FNC saw a brief decline in ratings. One decline was in the second quarter of 2006, when Fox News lost viewers for every prime-time program compared with the previous quarter. The audience for Special Report with Brit Hume, for example, dropped 19 percent. Several weeks later, in the wake of the North Korean missile crisis and the 2006 Lebanon War, Fox saw a surge in viewership and remained the #1-rated cable news channel.[34][35] Fox produced eight of the top ten most-watched nightly cable news shows, with The O'Reilly Factor and Hannity & Colmes finishing first and second respectively.[36]

FNC ranked No. 8 for all cable channels in 2006, and No. 6 in 2007.[37] The channel ranked No. 1 during the week of Barack Obama's election (November 3–9) in 2008, and reached the top spot again in January 2010 (during the week of the special Senate election in Massachusetts).[38] Comparing Fox to its 24-hour-news-channel competitors, in May 2010 the channel drew an average daily prime-time audience of 1.8 million (versus 747,000 for MSNBC and 595,000 for CNN).[39]

In September 2009, the Pew Research Center published a report on the public view of national news organizations. The report indicated that 72 percent of Republican Fox viewers rated the channel as "favorable", while 43 percent of Democratic viewers and 55 percent of all viewers shared that opinion. However, Fox had the highest "unfavorable" rating of all national outlets studied (25 percent of all viewers). The report went on to say, "partisan differences in views of Fox News have increased substantially since 2007".[40]

On the night of October 22, 2012, Fox set a record for its highest-rated telecast ever, with 11.5 million viewers for the third U.S. presidential debate.[41][42] In prime time the week before, Fox averaged almost 3.7 million viewers with a total day average of 1.66 million viewers.[43]

A Public Policy Polling poll reported in 2013 that perceptions of FNC had declined during the previous four years. 41% of polled voters trust it down from 49% in 2010, while 46% distrust Fox, up from 37% in 2010. FNC is also the most trusted network, with 34% of Americans saying it is the network they trust the most.[44][45]

Slogan

File:Fairbalanced.png
2005 "Fair & Balanced" graphic

"Fair & Balanced" is a trademarked slogan used by the broadcaster, originally used in conjunction with the phrase "Real Journalism". Comedian Al Franken used the slogan in the subtitle for his 2003 book Lies and the Lying Liars Who Tell Them: A Fair and Balanced Look at the Right. In the book, he cites examples of what he claims to be Fox News' bias. On August 7, 2003 Fox News sued for copyright infringement.[46] The lawsuit was dropped three days later, after Judge Denny Chin refused its request for an injunction. In his decision, Chin ruled that the case (Fox v. Franken) was "wholly without merit, both factually and legally". He went on to suggest that Fox News' trademark on the phrase "fair and balanced" could be invalid.[47]

In December 2003 FNC won a legal battle concerning the slogan, when AlterNet filed a cancellation petition with the United States Patent and Trademark Office (USPTO) to have FNC's trademark rescinded as inaccurate. AlterNet included the documentary film Outfoxed as supporting evidence in its case.[48] After losing early motions, AlterNet withdrew its petition; the USPTO dismissed the case.[49] In 2008 FNC used the slogan "We Report, You Decide", referring to "You Decide 2008" (FNC's original slogan for its coverage of election issues).

Template:AnchorControversy

For a more detailed treatment, see Fox News Channel controversies.

Objectivity and Bias

Critics of the channel in American progressive organizations such as the Democratic Party, Media Matters, and Fairness and Accuracy in Reporting contend that it has a bias favoring the political right and the Republican Party.[50][51][52] Timothy Noah stated in an editorial in Slate Magazine that Fox News had a conservative bias.[53] Fox News has publicly denied such statements.[54] Murdoch and Ailes' replies have included Murdoch's statement that Fox has "given room to both sides, whereas only one side had it before".[55][56] In 2004 director Robert Greenwald produced the documentary film Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism, which argues that Fox News has a conservative bias. The film includes clips from Fox News and internal memos from editorial vice president John Moody directing Fox News staff on how to report certain subjects.[57]

A leaked memo from Fox News vice president Bill Sammon to News staff at the height of the health care reform in the United States debate has been cited as an example of the pro-Republican party bias of Fox News. His memo asked the staff to "use the term ‘government-run health insurance,’ or, when brevity is a concern, ‘government option,’ whenever possible". The memo was sent shortly after Republican pollster Frank Luntz advised Sean Hannity on his Fox show that "If you call it a public option, the American people are split. If you call it the government option, the public is overwhelmingly against it".[58]

A Pew Research poll released on October 29, 2009 found that Fox News is viewed as the most ideological channel in America. 47 percent of those surveyed said Fox News is "mostly conservative", 14 percent said "mostly liberal" and 24 percent said "neither". In comparison, MSNBC had 36 percent identify it as "mostly liberal", 11 percent as "mostly conservative" and 27 percent as "neither". CNN had 37 percent describe it as "mostly liberal", 11 percent as "mostly conservative" and 33 percent as "neither".[59] A 2004 Pew Research Center survey showed that FNC was cited (unprompted) by 69 percent of national journalists as a conservative news organization. The survey showed that 34 percent of national journalists describe themselves as liberal, compared with 7 percent who describe themselves as conservative.[60]

A poll by Rasmussen Reports found that 31 percent of Americans feel Fox News has a conservative bias, and 15 percent that it has a liberal bias. The poll also reported that 36 percent believed Fox News delivers news with neither a conservative or liberal bias, compared with 37 percent who said NPR delivers news with no conservative or liberal bias and 32 percent who said the same of CNN.[61] A 2007 study looked at the introduction of Fox News into local U.S. markets between 1996 and 2000, and found that in the 2000 presidential election "Republicans gained 0.4 to 0.7 percentage points in the towns that broadcast Fox News". The study's estimates "imply that Fox News convinced 3 to 28 percent of its viewers to vote Republican, depending on the audience measure".[62]

A 2010 study by Sean Aday comparing Fox News Channel's Special Report With Brit Humes and NBC's Nightly News coverage of the wars in Iraq and Afghanistan during 2005 found that both underplayed bad news; it concluded that "Fox News was much more sympathetic to the administration than NBC", suggesting that "if scholars continue to find evidence of a partisan or ideological bias at FNC...they should consider Fox as alternative, rather than mainstream, media". Aday also stated, however, that the data used in his study may have come late enough in the war to be consistent with accepted practice.Template:Clarify[63]

David Carr, media critic at The New York Times, praised the 2012 presidential election results coverage on Fox News for the network's response to Republican adviser and Fox News contributor Karl Rove challenging its call that Barack Obama would win Ohio and the election. Fox's prediction was correct. Carr wrote:

{{{1}}}

~ {{{2}}}

Misrepresentation of facts

Media Matters for America, which bills itself as a "progressive research and information center dedicated to comprehensively monitoring, analyzing, and correcting conservative misinformation in the U.S. media,"[64] cataloged what it called the ten most "egregious examples" of "distortion" by both Fox News and its TV personalities.[65] Criticism includes several examples of cropping quotes from President Obama, Vice President Biden and Vice President Gore so they appear out of context, using image-manipulation software to edit the appearance of reporters from The New York Times and using footage from other events during a report on the November 5 Tea Party rally in Washington, D.C.; Media Matters said the intention of Fox News was to make it appear as if a larger number of protesters attended the event.[66] The group also called attention to the December 4 edition of Fox and Friends, accusing the program of misleading its viewers with a "questionable graphic" showing the result of a Rasmussen Reports climate-change poll totaling 120 percent.[67]

In November 2009 Fox News anchor Gregg Jarrett told viewers that a Sarah Palin book signing in Grand Rapids, Michigan had a massive turnout, showing footage of Palin with a large crowd. Jarrett stated that the former Republican vice-presidential candidate is "continuing to draw huge crowds while she's promoting her brand-new book", adding that the images being shown were "some of the pictures just coming in to us.... The lines earlier had formed this morning".[68] The video was actually taken from a 2008 McCain-Palin campaign rally. Fox senior vice president for news Michael Clemente issued a statement saying, "This was a production error in which the copy editor changed a script and didn't alert the control room to update the video".[68] Fox offered an on-air apology the following day during the same "Happening Now" segment, expressing regrets for what it described as a "video error" with no intent to mislead.[69] Fox also apologized for fabricated quotes attributed to John Kerry in an article on its website during the 2004 presidential campaign,[70] stating that the piece was a joke which accidentally appeared on the website.[71]

Obama administration conflict with Fox News

In September 2009, the Obama administration engaged in a verbal conflict with Fox News Channel. On September 20 President Obama appeared on all major news programs except Fox News, a snub partially in response to remarks about the president by commentators Glenn Beck and Sean Hannity and Fox coverage of Obama's health-care proposal.[72][73]

In late September 2009, Obama senior advisor David Axelrod and Roger Ailes met in secret to attempt to smooth out tensions between the two camps. Two weeks later White House officials referred to FNC as “not a news network", communications director Anita Dunn stating that “Fox News often operates as either the research arm or the communications arm of the Republican Party”.[74][75] President Obama observed, "If media is operating basically as a talk radio format, then that's one thing, and if it's operating as a news outlet, then that's another".[76] White House chief of staff Rahm Emanuel stated that it was important "to not have the CNN's and the others in the world basically be led in following Fox".[77]

Within days it was reported that Fox had been excluded from an interview with administration official Ken Feinberg, with bureau chiefs from the White House press pool (ABC, CBS, NBC, and CNN) coming to Fox's defense.[78] A bureau chief stated, "If any member had been excluded it would have been the same thing, it has nothing to do with Fox or the White House or the substance of the issues".[79] Shortly after the story broke the White House admitted to a low-level mistake, saying that Fox had not made a specific request to interview Feinberg. Fox White House correspondent Major Garrett responded by stating that he had not made a specific request, but that he had a "standing request from me as senior White House correspondent on Fox to interview any newsmaker at the Treasury at any given time news is being made".[80]

On November 8, 2009, the Los Angeles Times reported that an unnamed Democratic consultant was warned by the White House not to appear on Fox News again. According to the article, Anita Dunn claimed in an e-mail to have checked with colleagues who "deal with TV issues" and had been told that nobody had been instructed to avoid Fox. Patrick Caddell, a Fox News contributor and former pollster for President Jimmy Carter, said he had spoken with other Democratic consultants who had received similar warnings from the White House.[81]

International transmission

The FNC feed is available internationally via a number of providers, while Fox Extra segments provide alternate programming.[82]

Template:AnchorFox Extra

Initially, US advertisements were replaced on FNC with viewer e-mail and profiles of FNC anchors set to music. In 2002, these were replaced with international weather forecasts. In 2006 the weather forecasts were replaced with Fox Extra (originally Fox News Extra, prior to the international launch of Fox Business) segments, narrated reports from Fox on a variety of topics. These reports generally concern lighter issues unrelated to current news events, and the segments are repeated. FNC also shows international weather forecasts when Fox Extra segments run short. In the United Kingdom, after a period when local commercials were inserted into breaks Fox Extra now fills most breaks.

Australia

In Australia, FNC is broadcast on the three major pay-TV providers: Foxtel, Austar and Optus Television. Foxtel is 25-percent owned by News Corporation. Sky News Australia is Fox's sister channel.

Brazil

Since 2002, FNC has been broadcast to Brazil; however, commercials are replaced with Fox Extra. It is available in digital packages of NET.

Canada

Template:Copyedit In 2003, the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC) rejected a Canadian Cable Telecommunications Association (CCTA) application to bring Fox News to Canada because Fox News U.S. and Global Television were planning to create Fox News Canada (a combination of U.S. and Canadian news). In 2004, after a Fox U.S. executive said there were no plans to create the combined channel, the CRTC approved an application to bring Fox News to Canada.[83]

Fox News Channel is currentlyTemplate:When offered by Access Communications, Bell TV, Cogeco, Eastlink, Manitoba Telecom Services, Rogers, SaskTel, Shaw Cable, Shaw Direct and Telus TV. An exception is Vidéotron, Canada's third-largest cable company, which has not added Fox News Channel to its lineup.

France

Fox News is available on cable through French Internet providers Free and Orange.

Ireland

FNC is carried in the Republic of Ireland by the British Sky Broadcasting (BSkyB) satellite-television network (Sky), which is 40-percent owned by FNC's parent (News Corporation). It is run as a sister channel to BSkyB's popular Sky News. FNC is usually broadcast as a VideoGuard-encrypted channel; during major news stories it may be simulcast on Sky Active, which is free-to-air. As of September 2006 the channel has carried UK-specific advertising, headlines and weather provided by Sky News during its breaks. These run under the brand of Fox News International. Due to the shared ownership of Fox and Sky, Fox News and Sky News share bureaus and reporters for breaking news stories worldwide.

Israel

In Israel, FNC is broadcast on Channel 105 of the pay-TV cable operator YES digital platform. It is run as a sister channel to BSkyB's popular Sky News, which is broadcast on Channel 103.

Italy

In Italy, FNC was launched on the now-defunct Italian digital satellite-television platform Stream TV in 2001. Part of its programming was translated into Italian and broadcast on the defunct Italian news channel Stream News. In 2003 it moved to SKY Italia, with U.S. commercials replaced by Fox News Extra segments. It is available to 4,600,000 subscribers and 160,000 hotel rooms. SKY TG 24 is a sister channel to Fox News.

Netherlands

In the Netherlands Fox News has been carried by cable providers UPC and CASEMA and satellite provider Canaldigitaal; all have dropped the channel in recent years. At this time only cable provider Caiway (available in a limited number of towns in the center of the country) is broadcasting the channel.

New Zealand

In New Zealand, FNC is broadcast on Channel 092 of pay satellite operator SKY TV's digital platform. It was formerly broadcast overnight on free-to-air UHF New Zealand TV channel Prime (owned by SKY); this was discontinued in January 2010, reportedly due to an expiring broadcasting license.[84] Fox News parent corporation News Corp has a stake in both SKY and Prime.

Pakistan

In Pakistan, FNC is available on PTCL Smart TV and a number of cable and IPTV operators.

Philippines

In the Philippines FNC was available on cable operator Global Destiny channel 21.

Scandinavia

Between 2003 and 2006, in Sweden and the other Scandinavian countries FNC was broadcast 16 hours a day on TV8 (with Fox News Extra segments replacing U.S. advertising). Fox News was dropped by TV8 and replaced by German news channel Deutsche Welle in September 2006.

Singapore

In Singapore, FNC is broadcast on Channel 702 of the pay-TV cable operator StarHub TV digital platform. It also broadcasts its sister channel, Sky News.

South Africa

In South Africa, FNC is broadcast on Channel 405 of pay satellite operator TopTV's digital platform.[85]

United Kingdom

FNC is also carried in the United Kingdom by the British Sky Broadcasting (BSkyB) satellite-television network (Sky), which is 40-percent owned by FNC parent News Corporation. It is run as a sister channel to BSkyB's own Sky News. FNC is usually broadcast as a VideoGuard-encrypted channel; during major news stories it may be simulcast on Sky Active, which is free-to-air. As of September 2006 the channel has carried UK-specific advertising, headlines and weather provided by Sky News during its breaks. These run under the brand of Fox News International. Beginning in winter 2011, most breaks resumed Fox Extra. Due to the shared ownership of Fox and Sky, Fox News (and Fox Business) and Sky News share bureaus and reporters for breaking news stories worldwide.

File:Fox News World Providers Map.svg
Countries where Fox News is provided

Other countries

Fox News Channel is carried in more than 40 other countries. Although service to Japan ceased in summer 2003, it can still be seen on Americable (distributor for American bases),[86] Mediatti (Kadena Air Base)[87] and Pan Global TV Japan.[88]

See also

Template:Portal


References

  1. Mifflin, Lawrie. "At the new Fox News Channel, the buzzword is fairness, separating news from bias", The New York Times, October 7, 1996. Retrieved on May 4, 2010. 
  2. Brancaccio, David (October 7, 1996). Marketplace: News Archives. Marketplace. Archived from the original on November 22, 2010. Retrieved on May 12, 2010.
  3. Gillette, Felix (October 1, 2008). "Viewers Continuing to Flock to Cable News Networks". The New York Observer.
  4. Memmott, Mark. "Film accuses Fox of slanting the news", Usatoday.Com, July 12, 2004. Retrieved on 2009-08-15. Archived from the original on November 22, 2010.  Barr, Andy (October 11, 2009). Dunn stands by Fox slam. Politico. Archived from the original on November 22, 2010. Retrieved on May 13, 2010.
  5. Maddow Accuses Fox News Of Ginning Up Anti-Obama Scandal With Disregard To Facts. Maddow Accuses Fox News Of Ginning Up Anti-Obama Scandal With Disregard To Facts. Mediaite. Retrieved on May 16, 2012.
  6. Memmott, Mark. "Fox newspeople say allegations of bias unfounded", Usatoday.Com, September 2, 2004. Retrieved on 2009-08-15. Archived from the original on November 22, 2010.  "White House Escalates War of Words With Fox News", Fox News, October 12, 2009. Retrieved on 2009-10-12. Archived from the original on November 22, 2010.  Stelter, Brian. "Fox’s Volley With Obama Intensifying", The New York Times, October 12, 2009. Retrieved on 2009-10-12. Archived from the original on November 22, 2010. 
  7. Lenzner, Robert. (May 5, 1985) Boston Globe Murdoch, partner plan 4th network. Section: National/Foreign; Page 1 (the six stations cover many of the nation's major markets—New York, Chicago, Los Angeles, Dallas, Houston and Washington)
  8. New York Times (July 11, 1985) $55.9 Million Fox Film Loss. Section: D; Page D19.
  9. Chicago Tribune (July 17, 1986) Turnaround for Fox Film Section: Business; Page 1. [Dead link]
  10. Shah, Saeed. (September 24, 2002) The Independent Business Analysis: Unstoppable Sky machine rolls on as ITV troubles worsen Dawn Airey's free-to-air television experience will be invaluable to BSkyB as it moves beyond its pay-TV model. Section: Business; Page 21.
  11. Schulberg, Pete. (July 15, 1994) The Oregonian Fox is a business, if not artistic, success. Section: Television; Page E1.
  12. Braxton, Greg. (April 6, 1997) Chicago Sun-Times How Fox broke from the pack to become cutting-edge network.
  13. Williams, Scott. (January 31, 1996) Associated Press Murdoch taps Ailes for new network; Former CNBC chief set to direct 24-hour news channel, take on CNN.
  14. Mifflin, Lawrie. "At the new Fox News Channel, the buzzword is fairness, separating news from bias", The New York Times, October 7, 1996. Retrieved on May 2, 2010. 
  15. News Corporation: Fox News Channel. News Corporation (April 18, 2008). Archived from the original on November 22, 2010. Retrieved on 2008-04-21.
  16. Richard Katz. "Bold grab for subs: Murdoch offers $11 to carry Fox News", Multichannel News, 1996-05. Retrieved on September 1, 2010. Archived from the original on November 22, 2010. 
  17. Landler, Mark. "Giuliani Pressures Time Warner to Transmit a Fox Channel", The New York Times, October 4, 1996. Retrieved on May 2, 2010. 
  18. Levy, Clifford J.. "City Hall Threatens Action if Time Warner Rejects Channel", The New York Times, October 5, 1996. Retrieved on May 2, 2010. 
  19. Dudak, Gary (September 11, 2012). 11 Direct Effects 9/11 Had on the Sports and Entertainment Industries. Mandatory.com. Retrieved on September 13, 2012.
  20. Fox News Channel to Take HD Leap – 4/29/2008 3:12:00 pm—Broadcasting & Cable. Broadcastingcable.com. Archived from the original on November 22, 2010. Retrieved on 2009-05-27.
  21. Murph, Darren (October 17, 2008). FOX News Turns HD on DirecTV. Engadget. Archived from the original on November 22, 2010. Retrieved on 2009-05-27.
  22. Cox Communications (PDF). Retrieved on 2010-08-27.
  23. Stelter, Brian. "Fox’s Volley With Obama Intensifying." NYT. Oct.11, 2009. Retrieved via nytimes.com on Nov.16, 2009.
  24. Multichannel News April 29, 2008 Fox News to make HD bow with Time Warner. Multichannel.com. Archived from the original on November 22, 2010. Retrieved on 2009-08-15.
  25. Broadcasting & Cable September 28, 2009 FNC Pushes Widescreen – Will deliver letterboxed standard-def feed. Broadcastingcable.com. Archived from the original on November 22, 2010. Retrieved on 2010-08-27.
  26. "For Talking Heads, a Spot to Relax and Sip Coffee, on Webcam " The New York Times. February 15, 2009.
  27. Welcome to the Fox Nation Foxnews.com, March 30, 2009
  28. "Fox News Mobile website", Foxnews.com, June 12, 2008. Retrieved on 2009-08-15. Archived from the original on November 22, 2010. 
  29. April 2007 Weekday Ranker (PDF). TV Newser. Archived from the original on September 1, 2010.
  30. "Glenn Beck Sounds Off on Washington State Christmas Controversy and Blagojevich Scandal", Fox News, December 15, 2008. Retrieved on December 19, 2008. Archived from the original on November 22, 2010. 
  31. "Glenn Beck's Final Show", News Corp, June 30, 2011. [Dead link]
  32. Glenn Beck Replaced By 'The Five' on Fox News. Newsmax (July 1, 2011).
  33. "War coverage lifts News Corp", The British Broadcasting Corporation, August 13, 2003. Retrieved on November 29, 2005. Archived from the original on November 22, 2010. 
  34. FNC's 25–54 Prime "Downward Spiral", TV Newser
  35. Cable TV: Content Analysis[Dead link], The State of the News Media 2005
  36. April 2005 Competitive Program Ranker (M-F 6a-11p programs), TV Newser
  37. Fox News Channel Leads in 2007 Cable News Ratings. Broadcastingcable.com. Archived from the original on November 22, 2010. Retrieved on 2010-08-27.
  38. Fox News Channel tops USA in cable ratings Reuters January 27, 2010
  39. Fox News North’ primed for launch The Globe and Mail June 15, 2010
  40. Press Accuracy Rating Hits Two-Decade Low. Archived from the original on November 22, 2010.
  41. Final Debate Breaks Fox News Ratings Record With 11.5 Million, Topping Cable Competition
  42. Patten, Dominic. UPDATE: 59.2M Watch Final Presidential Debate; NBC Wins Coverage Battle. Deadline.
  43. Flint, Joe. "Fox News scores big ratings win", October 23, 2012. 
  44. Fox News’ Credibility Declines Public Policy Polling February 6, 2013
  45. Distrust of Fox News Hits Record High The Daily Beast by Howard Kurtz
  46. de Moraes, Lisa (August 12, 2003). Three Little Words: Fox News Sues. Washington Post
  47. Phil Hirschkorn (August 22, 2003). Fox News loses attempt to block satirist's book. CNN
  48. Coyle, Jake (July 19, 2004). Advocacy Groups Challenge Fox News Slogan. Associated Press
  49. Official Documentation of Petitioned Cancellation of "Fair & Balanced" trademark phrase, Trademark Trial and Appeal Board Inquiry System
  50. Dean On President Clinton Standing Up To Right-Wing Propaganda On Fox News Sunday[Dead link], The Democratic Party, September 25, 2006
  51. O'Reilly: "FOX does tilt right", Media Matters for America
  52. The Most Biased Name in News – Fox News Channel's extraordinary right-wing tilt, FAIR, July/August 2001
  53. Timothy Noah, Fox News admits bias!, Slate, May 31, 2005. Retrieved September 26, 2006.
  54. Interview transcript: Rupert Murdoch and Roger Ailes, the Financial Times, October 6, 2006
  55. News Corp denies Fox News bias Australian Associated Press, October 26, 2004
  56. Interview transcript: Rupert Murdoch and Roger Ailes, the Financial Times, October 6, 2006
  57. Yes, I'm trying to post my research (original) from wikipedia to Conservapedia - is that all right? It is my original work - you can check on that. kriege4rdwm@yahoo.com
    use this template on the talk page --Jpatt 13:07, 23 March 2009 (EDT)
    ! This article was copied from Wikipedia but the copied text was originally written by me, kriegerdwm and does not include alterations made by others on that site. Conservlogo.png
    [[Category:{{{category}}}|Fox News Channel]]
  58. Leaked Fox News Memo Reveals News Division Told To Echo GOP Talking Point, Business Insider, December 9, 2010
  59. Fox News Viewed as Most Ideological Network. People-press.org (October 29, 2009). Archived from the original on November 22, 2010. Retrieved on 2010-08-27.
  60. Bottom-Line Pressures Now Hurting Coverage, Say Journalists: Overview – Pew Research Center for the People & the Press
  61. Americans See Liberal Media Bias on TV News – Rasmussen Reports. Rasmussenreports.com (July 13, 2007). Retrieved on 2010-08-27.
  62. Stefano DellaVigna and Ethan Kaplan (2007), "The Fox News Effect: Media Bias and Voting", Quarterly Journal of Economics, August 2007, Vol. 122, No. 3, Pages 1187–1234
  63. Aday, S. (2010), "Chasing the bad news: An analysis of 2005 Iraq and Afghanistan war coverage on NBC and Fox News channel", Journal of Communication 60 (1), pp. 144–164
  64. About. Meda Matters. Retrieved on 23 January 2013.
  65. Weiner, Rachel. "The Ten Most Egregious Fox News Distortions", The Huffington Post, October 20, 2009. Retrieved on 2010-05-04. Archived from the original on November 22, 2010. 
  66. D.C.P. (November 11, 2009). Hannity video switch-up is only the tip of Fox News' video-doctoring iceberg. Media Matters for America. Archived from the original on November 22, 2010. Retrieved on May 12, 2010.
  67. Simon Maloy (December 8, 2009). Fox News fiddles with climate change polling. Media Matters for America. Archived from the original on April 6, 2010. Retrieved on May 12, 2010.
  68. 68.0 68.1 Fox News again accused of airing misleading video – Yahoo! News[Dead link]
  69. FoxNews. "For That We Apologize", Fox News, November 19, 2009. Retrieved on November 21, 2009. Archived from the original on November 22, 2010. 
  70. Burkeman, Oliver. "Fox News apologises for Kerry fabrication." The Guardian, October 4, 2004.
  71. Times Staff Writer. "Fox Posts Reporter's Kerry Spoof on Website", October 2, 2004. Retrieved on April 29, 2011. “The chief political correspondent for "Fox News" wrote a fictitious story Friday referring to Sen. John F. Kerry as a "metrosexual" who does manicures that was temporarily posted on the network's website.” 
  72. Stelter, Brian. "Fox's Volley With Obama Intensifying", The New York Times, October 12, 2009. Retrieved on May 2, 2010. 
  73. White House: Fox Pushed Team Obama Over the Brink – US News and World Report. Usnews.com (October 23, 2009). Archived from the original on November 22, 2010. Retrieved on 2010-07-29.
  74. The Fox News war: What’s the upside for Obama?. CSMonitor.com. Archived from the original on November 22, 2010. Retrieved on 2009-10-23.
  75. Rutenberg, Jim. "Behind the War Between White House and Fox", The New York Times, October 23, 2009. Retrieved on May 2, 2010. 
  76. "President Obama's Feud with FOX News – CBS Evening News", CBS News, October 23, 2009. Retrieved on 2010-07-29. Archived from the original on November 22, 2010. 
  77. "Obama's misguided Fox hunt", Los Angeles Times, October 24, 2009. Retrieved on May 2, 2010. Archived from the original on November 22, 2010. 
  78. Rutenberg, Jim. "Behind the War Between White House and Fox", The New York Times, October 23, 2009. Retrieved on May 2, 2010. 
  79. Christina Bellantoni (October 23, 2009). WH: We're Happy To Exclude Fox, But Didn't Yesterday With Feinberg Interview | TPMDC. Tpmdc.talkingpointsmemo.com. Archived from the original on November 22, 2010. Retrieved on 2010-07-29.
  80. Facebook User says: (October 27, 2009). Finally Resolved? Major Garrett Reveals His Side of Pay Czar-Gate. Mediaite. Archived from resolved-major-garrett-reveals-his-side-of-pay-czar-gate/ the original on November 22, 2010. Retrieved on 2010-07-29.
  81. Nicholas, Peter. "Democratic consultant says he got a warning from White House after appearing on Fox News", Los Angeles Times, November 8, 2009. Retrieved on May 2, 2010. Archived from the original on November 22, 2010. 
  82. Fox Around the World. Fox News.com. Fox News Channel (March 6, 2012). Retrieved on 2012-05-07.
  83. "CRTC approves Fox News for Canada", cbc.ca, November 18, 2004. Retrieved on 2010-08-27. Archived from the original on November 22, 2010. 
  84. "Why is Fox News no longer airing on Prime?", skytv.co.nz, January 26, 2001. Retrieved on 2010-08-27. 
  85. TopTV Bouqet
  86. Americable. Archived from the original on November 22, 2010.
  87. Mediatti.[Dead link]
  88. Pan Global TV Japan. Archived from the original on November 22, 2010.

Further reading

Template:Refbegin

Collins, Scott (2004). Crazy Like a Fox: The Inside Story of How Fox News Beat CNN. Portfolio. ISBN 978-1-59184-029-9. 

use this template on the talk page --Jpatt 13:07, 23 March 2009 (EDT)
! This article was copied from Wikipedia but the copied text was originally written by me, kriegerdwm and does not include alterations made by others on that site. Conservlogo.png
[[Category:{{{category}}}|Fox News Channel]]

Groseclose, Tim (July 19, 2011). Left Turn: How Liberal Media Bias Distorts the American Mind. St. Martin's Press. ISBN 978-0-312-55593-1.  Template:Refend

External links

Template:Commons category

Template:Navboxes