Difference between revisions of "Wikipedia"

From Conservapedia
Jump to: navigation, search
m (Reverted edits by RedHungary (Talk); changed back to last version by Hun9ryjoe)
(Andrew Schlafly is a dumbass.)
Line 1: Line 1:
'''Wikipedia''' is an online [[encyclopedia]] founded by [[Jimmy Wales]] and [[Larry Sanger]] on January 15, 2001. It has millions of entries on topics ranging from an explanation for "duh"<ref>http://en.wikipedia.org/wiki/Duh</ref> to singles by obscure rock bands<ref>such as ''[http://en.wikipedia.org/wiki/Honk_If_You_Love_Fred_Durst Honk If You Love Fred Durst]'' (accessed April 1, 2007)</ref> to arcane British royalty.<ref>Part of the article about [http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Liddell Henry Liddell], a 19th-century Vice-chancellor of Oxford University and author, includes that his grandfather was the youngest son of the 8th Earl of Strathmore and Kinghorne, and that his daughter was the child ''Alice in Wonderland'' was written for. (accessed April 1, 2007)</ref> There are editions of Wikipedia in 250 languages, although only 130 have more than 1000 articles.<ref>[http://meta.wikimedia.org/wiki/List_of_Wikipedias List of Wikipedias - Wikimedia], accessed April 1, 2007.</ref> Content on Wikipedia is controlled by and released under the "GNU Free Documentation License" (GFDL) requirements. Anyone can delete or alter anyone else's edits on Wikipedia. After about four years Wikipedia had about 450,000 entries,<ref>Aaron Weiss, The Unassociated Press, N.Y. Times, Feb. 10, 2005, at G5.</ref> and after six years it had about 1.7 million entries.<ref>[http://en.wikipedia.org/wiki/Special:Statistics English Wikipedia statistics] accessed April 1, 2007</ref> 
+
[[User:Aschlafly|Andrew Schlafly]] is a D.U.M.B.A.S.S.
 
+
[[Image:Wpp.png|thumb|right|[http://www.wikipedia.org Multilingual Wikipedia home page]]]
+
 
+
Initially, Wikipedia was hosted on servers operated by Bomis, Inc., a company that also sold pornographic pictures.<ref>Martin Hickman and Genevieve Roberts, "WIKIPEDIA," The Independent (London) p. 12 (Feb 13, 2006)</ref>  In 2003, Jimbo Wales founded the Wikimedia Foundation to oversee the day-to-day operations of Wikipedia. The Wikimedia Foundation is a non-profit organization that provides support for Wikipedia and other similar projects,<ref>[http://wikimediafoundation.org/wiki/Home Wikimedia Foundation] accessed April 7, 2007</ref> and also the free MediaWiki software that runs Wikipedia and Conservapedia.<ref>[http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki MediaWiki home] accessed April 7, 2007</ref>
+
 
+
Though Wikipedia is non-profit, the Wikia project of its co-founder is very much for-profit and has raised millions of dollars in investments. Already Wikipedia has been criticized for favoring Wikia. When Wikipedia community voted 61-39% percent to treat all links to other sites equally by removing nofollow (Google-ignored) tags for all of them, the Wikipedia co-founder overruled this decision and Wikipedia now favors Wikia in its treatment of nofollow tags.<ref>http://www.techcrunch.com/2007/04/28/wikipedia-special-treatment-for-wikia-and-other-wikis/</ref>
+
 
+
''The Register'' said:<ref>http://www.theregister.co.uk/2006/09/18/sanger_forks_wikipedia/</ref>
+
:Wikipedia has tried to balance the Utopian goal of "an encyclopedia anyone can edit" with the more utilitarian goal of "a website anyone would want to read". With over a million articles, and a rulebook almost as dense, Wikipedia has demonstrated an insatiable desire to participate, create lists and generate procedures. The result is a huge silo of recorded trivia, and perhaps the world's largest, most distributed bureaucracy - mostly manned by a casual staff of teenagers and the unemployed.
+
 
+
==False Claim About Brent Bozell==
+
 
+
In March 2007, Brent Bozell described this falsehood in Wikipedia:<ref>http://www.creators.com/opinion/brent-bozell/not-your-father-s-encyclopedia.html</ref>
+
 
+
:The other day, Bernie Goldberg emailed me, upset. He pointed me to his Wikipedia entry. To read what was written was to conclude that apparently I must hate his guts. But we are friends. He is a man for whom I have profound respect, professional and personal. He knew there was foul play.
+
 
+
:Right there on the screen, under the heading "Criticism," it stated that I had attacked him, "claiming that Goldberg merely lifted material he had been producing for years, and only published the book because he had an ax to grind with his former employers and was attempting to make a 'quick buck,' noting that Goldberg never mentioned the alleged liberal bias of the media until it was 'convenient' and 'profitable' for him to do so." ...
+
 
+
:In fact, those words have never been uttered by me. The accusation would be false. Back in 1996, Goldberg used the op-ed pages of The Wall Street Journal publicly to castigate his own network for its one-sided oafish bashing of Steve Forbes. It was anything but "convenient" or "profitable" for him. It ruined his friendship with Dan Rather and put him on a path to the outer fringes of CBS "News. Ultimately, it ruined his newscaster career.
+
 
+
:My attorney contacted Wikipedia by email demanding the removal of this false entry. No response. So we edited out the offensive material ourselves, after which in writing counsel alerted Wikipedia to the legal action that might befall them should this be repeated. Here's full disclosure, Wikipedia-style: You can see how each article is altered, sometimes hour by hour, in its "History" section. But there is no mention of the attorney's complaints. In the Goldberg article's history, an editor simply now scolds: "Bozell's article is a mock-jealous swipe at Goldberg's opportunism. PLEASE REREAD IT." (Capitals theirs.)
+
 
+
:Goldberg and I are not alone. The website Conservapedia.com has a [[Bias in Wikipedia|long list]] of 41 allegations of bias and factual errors at Wikipedia. You can add to that the problem with the credentials of its staff. One of its editors, named only "Essjay" online and described on his user profile "as a tenured professor of religion at a private university with expertise in canon law," was recently exposed as a 24-year-old college kid in Kentucky. He resigned in disgrace — even though Wikipedia tried to retain him, claiming he'd edited thousands of articles with flair.
+
 
+
Instead of apologizing to Brent Bozell, '''Wikipedia instead says "Bozell points to Conservapedia as a resource that documents Wikipedia's faults in this regard, presumably holding it as a more authoritative reference less vulnerable to vandalism."'''<ref>http://en.wikipedia.org/wiki/Brent_Bozell accessed April 1, 2007</ref>
+
 
+
==Seigenthaler Hoax and Reaction of Wikipedia Editors==
+
In May 2005, an anonymous user created a Wikipedia article on John Seigenthaler Sr, a journalist and an assistant to former attorney general Robert F. Kennedy that stated:<blockquote>
+
John Seigenthaler Sr. was the assistant to Attorney General Robert Kennedy in the early 1960s. For a short time, he was thought to have been directly involved in the Kennedy assassinations of both John, and his brother, Bobby. Nothing was ever proven.
+
</blockquote>
+
and
+
<blockquote>
+
John Seigenthaler moved to the Soviet Union in 1971, and returned to the United States in 1984. He started one of the country's largest public relations firms shortly thereafter.
+
</blockquote>
+
In September 2005, a friend of Seigenthaler's discovered the Wikipedia entry and alerted Seigenthaler, whom then contacted the Wikimedia foundation to have the article corrected, however the false biography had remained on Wikipedia for many months.
+
Wikipedia critic Daniel Brandt later discovered the perpetrator of the prank was Brian Chase, an acquaintance of Seigenthaler Sr.<ref>http://www.journalism.cf.ac.uk/2006/online/index.php?id=parse-195-0-0-251&article=336&author=India+Camm</ref>  John Seigenthaler Sr later published an article in ''USA Today'' on the whole affair.<ref>http://www.usatoday.com/news/opinion/editorials/2005-11-29-wikipedia-edit_x.htm</ref>
+
 
+
Instead of being apologetic, Wikipedia editors criticized Seigenthaler afterwards on a Wikipedia talk page for publicly complaining of the falsehoods about him:<ref>http://www.boston.com/news/nation/articles/2006/02/12/bias_sabotage_haunt_wikipedias_free_world/?page=3</ref>
+
:"Mr. Seigenthaler's attitude and actions are reprehensible and ill-formed," said one comment. "[He] has the responsibility to learn about his own name and how it is being applied and used, as any celebrity does on the Internet and the world-at-large. Besides, if there is an error whether large or small, he can correct it on Wikipedia. Everyone fails to understand that logic." Another wrote: "Rather than fixing the article himself, he made a legal threat. He's causing Wikipedia a lot of trouble, on purpose."
+
 
+
The Siegenthaler scandal was originally billed as a "hoax", then "controversy" and finally downgraded in its stable version to "incident".  Despite the damage to an innocent person and embarrassment to Wikipedia's credibility as a viable source, the Siegenthaler scandal is considered by many internal Administrators as "the best thing that ever happened to Wikipedia" <ref>[http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:John_Seigenthaler%2C_Sr.#The_best_thing_that_ever_happened_to_Wikipedia Talk:John Seigenthaler Sr.#The best thing that ever happened to Wikipedia], retrieved 23 March 2007.</ref> because it catapulted it <ref>[http://wikipediareview.com/lofiversion/index.php?t1100.html Wikipedia: A Nightmare Of Libel and Slander], Joel Leyden, Israel News Agency, 8 May 2006.</ref> from the top 50 to the top 10 most visited websites, and gave it its first substantial publicity outside America.
+
 
+
==Essjay Scandal==
+
The need to appoint a "Catholic expert" arose in the fall of 2006 when misinformation in the hit piece on [[Paul Weyrich]] and the [[Free Congress Foundation]] was pointed out by a friend of Weyrich. Weyrich was being [[politically profiled]] as a right-wing "theocratic dominionist" who wanted to bring back slavery and burn witch's at the stake. <ref>http://www.nationalreview.com/kurtz/kurtz200505020944.asp</ref>  Wikipedia's entry on [[Dominionism]] up front defines it as, "a trend in Protestant Christian evangelicalism and fundamentalism." <ref>http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Dominionism&diff=83649766&oldid=83640075</ref> When Weyrich's friend exposed the flaw in Wikipedia's expert reasoning and sources, demonstrating Weyrich is Catholic <ref>http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Paul_Weyrich#Inaccurate_information</ref>, Weyrich's friend subsequently received a Community ban. <ref>http://wikipediareview.com/index.php?showtopic=7075</ref>  In early 2007, Jimbo Wales appointed a "Catholic expert" then to cover the gap.
+
 
+
In January Wikipedia critic Daniel Brandt discovered that a prominent Wikipedia administrator, bureaucrat and arbitrator nicknamed Essjay has lied <ref>[http://www.wikipedia-watch.org/essjay.html Essjay/Archive/52 recovered by Brandt for posterity]</ref>  on Wikipedia and in phone interviews with ''The New Yorker'' magazine about his age, job, background, and academic credentials<ref>http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6423659.stm</ref>.  Essjay, who later identified himself as Ryan Jordan and who was an employee at Wikia Inc. funded by Jimbo Wales, had claimed to be a 40 year old homosexual, holding doctoral degrees in theology and canon law and is a tenured professor at a private university; but he was in fact a 24 years old community college dropout <ref>http://wikipediareview.com/index.php?s=&showtopic=2778&view=findpost&p=22351</ref> from Kentucky. This fraud was reported by ABC, BBC and many other major news organizations.  Jimbo Wales upon learning of this incident, stated: "I regard it as a pseudonym and I don’t really have a problem with it."<ref>http://www.newyorker.com/archive/2006/07/31/060731fa_fact</ref>
+
 
+
The first public notice occurred on Wikipedia Review, a critic's forum frequented by Brandt and several other prominent Wikipedians, including many who have been blocked from editing Wikipedia.  Brandt pointed out as early as July 2006 <ref>http://wikipediareview.com/index.php?s=&showtopic=2778&view=findpost&p=12701</ref> that "something... doesn't add up" regarding Essjay's claim of being a college professor despite editing Wikipedia as much as 16 hours per day.  One of the site's administrators posted on Jan. 11, 2007 regarding Essjay's hiring by Wikia after noticing that Jordan's "Essjay" account on Uncyclopedia (a Wikia-owned site) had been changed to include the "Staff" reference, normally given only to paid Wikia employees. The "Essjay" user page on Wikia had been posted, along with the name "Ryan Jordan," on Jan. 7, 2007 - with no explanation given for why Essjay would leave a tenured faculty position to work as a Community Manager for Wikia. The situation quickly became the subject of increasing speculation by the Wikipedia Review forum members, of whom Brandt was the most skeptical.
+
 
+
Later, the same administrator posted further details <ref>http://wikipediareview.com/index.php?s=&showtopic=2778&view=findpost&p=20992</ref> of discrepancies between Jordan's Wikia user page and his Wikipedia user page on January 19th, after Jordan added still more personal-background information to his Wikia user page that bore little similarity to the credentials he had claimed on Wikipedia since April of 2005.
+
 
+
==Daniel Brandt controversy==
+
 
+
Brandt wrote in 1991 of [[Political Research Associates]] (PRA), such a group  will "generally inbreed with their adversaries and mutate into a peculiar political animal". <ref>http://www.namebase.org/news02.html</ref> By mid 2005, precisely these type of activities of PRA described by Brandt were pervasive in the political sphere in Wikipedia.  SlimVirgin, who is reputed to be former [[JFK]] [[White House]] Press Secretary [[Pierre Salinger]]'s chief researcher Linda Mack <ref>http://wikipediareview.com/index.php?showtopic=3910&st=0&p=15170&#entry15170</ref><ref>http://11syyskuu.net/octopus/trail.ch.15.htm</ref> when the two worked together for ''ABC News'' in the 1980s, was asked by PRA's Senior Researcher [[Chip Berlet]] <ref>http://frontpagemag.com/Articles/ReadArticle.asp?ID=10352</ref> to sanitize Brandt's criticism of Berlet and PRA from all of Wikipedia.  SlimVirgin, who wrote most of Wikipedia's Attribution policies, rewrote the Reliable Source policy <ref>http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Requests_for_arbitration/Rangerdude/Workshop#Request_of_finding_for_ex_post_facto_policy_changes</ref> which at the time would have banned Berlet as a source ''for any article'' in Wikipedia because of Berlet's [[extreme]] views published over the years in various extremist publications.  Before she was through, she created the Daniel Brandt bio ''citing Berlet as a source'' to accuse Brandt of a false and malicious guilt by association smear -- aligned with Holocaust deniers.  Brandt, having been smeared by the cabal of Berlet & SlimVirgin, with the rewritten policy could no longer be used as a critic of Berlet or PRA, on the basis of him being aligned with extremists.
+
 
+
Brandt had for many months posted the real life identities of several Wikipedia Administrators on his wikipedia-watch.org/hivemind.html site because in Brandt's view Wikipedia not only allows, but encourages, the unfair invasion of a public person's privacy by anonymous Wikipedia Sysop smearmongers.  <ref>http://wikipediareview.com/index.php?s=063d220bf3cf1aeeb502a12236fa8f1e&showtopic=5641&pid=21441&mode=threaded&show=&st=&#entry21441</ref>
+
 
+
==Sinbad Hoax==
+
On March 16, wikipedia entry on the 50-year old entertainer Sinbad, born David Adkins, states: "He succumbed to a fatal heart attack on the morning of March, 14, 2007."  This hoax was widely reported in the media<ref>http://www.ioltechnology.co.za/article_page.php?iSectionId=2891&iArticleId=3734818</ref>.
+
 
+
==Rutgers-Ivy League Hoax==
+
A Wikipedia entry falsely stated that Rutgers was once invited to join the Ivy League.  Although that false statement was eventually removed from Wikipedia, it was not removed before the ''Daily News'' relied on it in this story:
+
 
+
:You don't have to define your college with your football team, but Rutgers long ago decided to give it a try. Back in 1954, when it was considered a 'public Ivy,' Rutgers might have joined the fledgling Ivy League and altered its destiny. But the school declined the offer - arguably the dumbest mistake in its history. Ever since then, Rutgers has scrambled to prove itself worthy of playing football with the big boys."<ref>Bondy, Filip. "They Can Finally Say They Belong Here", New York Daily News, 2006-11-10, p. 92. Retrieved on 2006-12-13.</ref>
+
 
+
==Barbara Bauer Vs. Wikimedia Foundation==
+
Wikimedia Foundation is one of 17 defendants in a lawsuit suit filed in New Jersey, by Barbara Bauer and her literary agency.  Her Wikipedia article was deleted on March 25, 2007 by Wikipedia administrator Doc Glasgow as a "bloody disgrace".<ref>http://www.wikipedia-watch.org/bauertc.html</ref><ref>http://www.wikipedia-watch.org/bauertc.html</ref><ref>http://www.wikipedia-watch.org/bauert1.html</ref><ref>http://www.wikipedia-watch.org/bauert2.html</ref>
+
 
+
==Jimmy Wales' Denial that Larry Sanger was a Co-Founder==
+
 
+
The Associated Press and others credit Larry Sanger as the co-founder of Wikipedia.<ref>http://www.lasvegassun.com/sunbin/stories/tech/2007/mar/25/032502465.html
+
</ref>  But the Associate Press quotes Jimmy Wales as denying it:<ref>''id.''</ref>
+
 
+
:"When you write this up please do not uncritically repeat Sanger's absurd claim to be the co-founder of Wikipedia."
+
 
+
:"I know of no one who was there at the company at the beginning who would think it anything other than laughable," he added.
+
 
+
:"I am not bent out of shape about it," he wrote. "The facts are on my side, which is why I bother so little about it."
+
 
+
According to the Associated Press, Jimmy Wales "has repeatedly tried to address this - even going so far as editing his own Wikipedia biography to tone down credit for Sanger. Such autobiographical contributions are frowned upon in Wikipedia's community, and Wales apologized after his changes were noticed and publicized by blogger Rogers Cadenhead in 2005."<ref>''id.''</ref>
+
 
+
==John Loftus==
+
According to Wikipedia, the stories how the Bush family fortune having been derived from doing business with the Nazi's originated with a group working with Holocaust deniers.  John Loftus, who sits on the Board of Advisors of Public Information Research <ref>http://www.namebase.org/staffbl.html</ref> is well known as the former federal prosecutor in the [[Carter administration]] Justice Department who propagated the story. <ref>http://www.john-loftus.com/bush_nazi_scandal.asp</ref>  Wikipedia reports Public Information Research has been wracked by a scandal for allegedly having members working with the infamous [[Holocaust denial]] group, the Institute for Historical Review (ihr). <ref>http://en.wikipedia.org/wiki/Public_Information_Research</ref>
+
 
+
==GFDL License Issue==
+
Wikipedia's practice of complete deletion of articles<ref>http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Special:Log&page=Brian+Peppers</ref> without reference to the original article, the author(s)/publisher(s) of the article, and the history and title(s) of the article, including modification history, description and appropriate dates, is a direct violation of at least GFDL version 1.2.  Not only that, but the GFDL License states that if the article/document contains Copyright notices, that said notices must be preserved at all times. If those notices are removed, then they are in violation of Copyright Law, as well as the terms of the GFDL license.  Furthermore, the question of them removing anything outright at all comes into quite a grey area. If one reads the GFDL License literally, then it implies that once the article document is posted, it is in distribution, and technical measures are not allowed to be taken to prevent the use of the document in question, and that no other conditions whatsoever can be added by you to those of the GFDL license.<ref>http://www.wikitruth.info/index.php?title=Wikipocalypse:GF%27DL</ref><ref>http://www.gnu.org/licenses/fdl.html#TOC1</ref>
+
 
+
==See also ==
+
*[[Examples of Bias in Wikipedia]]
+
 
+
==References==
+
<references />
+
 
+
==External Links==
+
*[http://www.wikipedia.org Wikipedia]
+
*[http://www.geocities.com/berlet_archive/virgin.htm Article: Chip Berlet, SlimVirgin, and Wikipedia]
+
*[http://www.wikitruth.info/ Wikitruth]
+
*[http://www.citizendium.com Citizendium(Beta)]
+
*[http://www.wikipedia-watch.org Wikipedia Watch]
+
*[http://wikipediareview.com/ Wikipedia Review]
+
 
+
[[Category:Wiki]]
+

Revision as of 23:28, 23 July 2007

Andrew Schlafly is a D.U.M.B.A.S.S.