Guardian (UK)

From Conservapedia
This is the current revision of Guardian (UK) as edited by Telling (Talk | contribs) at 14:01, December 20, 2022. This URL is a permanent link to this version of this page.

(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to: navigation, search

The Guardian (Sunday edition: The Observer)[1] is a UK national daily newspaper known for fake news and its very left-wing stance. Originally known as the Manchester Guardian, since it was originally published there, it is owned by a charitable organization, the Scott Trust.

The Guardian is dominated by atheist and homosexual rights viewpoints. Regular contributors include atheist Charlie Brooker, LGBT campaigners Peter Tatchell, Rev. Richard Coles, Julie Bindel, Owen Jones, Patrick Strudwick and transgenders Jack Monroe (born a woman), Paris Lees (born a man) and Jane Francesca Fae (born a man).

In 2017 the total circulation of The Guardian had dropped to 149,000, making it number 19 among British newspapers.

Prior to the 2014 U.S.-backed Maidan coup, The Guardian actually reported on Ukrainian Nazism.[2]

Examples of inaccuracy and bias

The Guardian report on the defeat of Azov Nazis in Azovstal.[3]

In 2016, when the UK magistrate Richard Page was dismissed from his post in the judiciary for merely saying he believed children were better off with a mother and father, The Guardian reported the case as "Magistrate sacked over religious opposition to same-sex couples adopting". This was not true. Page's opinion was based on the best interests of the children and their welfare, not on a mere religious prohibition. Page's view is supported by the best available scientific evidence i.e. the Regnerus Report. Within a few months of Page's dismissal, in 2017, a pair of lesbians, Deborah and “wife” Jennifer Harrison, were convicted of starving a child and hitting her with a hammer. Very soon afterward, a baby girl named Elsie was murdered by her homosexual adoptive "father" Matthew Scully-Hicks. The Guardian did not connect the three cases.[4][5][6][7]

In September 2016, The Guardian reported that there had been a huge "spike" in hate-crimes against Eastern Europeans in Britain since the Brexit vote, and highlighted the death of Arkadiusz Jóźwik, who died in a late-night fight in Harlow, Essex, which they called a "suspected hate-crime".[8] They repeated these allegations in a series of articles.[9] But when the case eventually came to court, the verdict was that Jóźwik's death was the result of a drunken brawl, not a "hate crime attack".[10] The source of the figures about a so-called "spike in hate-crime" was just a single police statement taking figures from a website called True Vision where anonymous reports can be made without proof. Many complaints are of a petty nature e.g. verbal disagreement. The police noted that over a four-day period, the previous figure of 54 had risen to 85. So 31 allegations made without proof were reported as a national "spike" in hate-crime.[11][12]

On May 6, 2017, The Guardian published an article taking the side of Spanish Stalinists over Trotskyists and anarcho-syndicalists during that country's three-year civil war, specifically the firefights between the different factions of the Spanish Republicans, documented by George Orwell's autobiographical Homage to Catalonia, which regards his experiences serving in the war as a private of the Trotskyist POUM (Workers' Party of Marxist Unification). The article criticized Orwell's book, with the headline, "George Orwell's Spanish civil war memoir is a classic, but is it bad history?" It accuses Orwell of being too biased and partisan to understand the situation properly enough to obtain a proper judgment. Given that he was merely a private, The Guardian postulates that he can't have possibly understood the nuances of the situation that led to government-affiliated Stalinists gunning down anarchists and Trotskyists in the streets.[13] Ironically, in the appendices of the book, Orwell defends The Guardian of the time as a fair and non-biased source of information which does great journalistic work.

On 14 June 2018 The Guardian published an article by Claude Moraes entitled "The far right is organised and growing. Those Nazi salutes are serious". It referred to a demonstration held on 9 June in London in protest at the imprisonment of campaigner Tommy Robinson. The only evidence the article brings of "Nazi salutes" is a photograph in which one man is holding up both arms with fingers splayed, and another behind him is holding up a placard.[14] The article alleged that the demonstrators had been violent and aggressive and had attacked the police. This was untrue. No arrests were made at the demonstration despite the fact, reported by many who attended and shown on video coverage, that the Metropolitan police went to great lengths to try to provoke a violent incident. [15]

Nowhere does the article admit the real cause for Robinson's arrest and the demonstration, which is the gigantic grooming gang scandal. For at least twenty years, organized Muslim gangs in England and the Netherlands have exploited very young British girls from vulnerable backgrounds, who have been terrorized, drugged, prostituted and gang-raped. It is reliably estimated that there have been 50,000 victims in 73 towns and the problem still persists. [16] The authorities continue to turn a blind eye or minimize the problem. Robinson and others have been whistle-blowers, and the government was intent on silencing him but the article presents the protesters as merely "racists" who have no genuine grievance, which is a grave misrepresentation.

In May 2019, the newspaper announced it would use the terms "climate emergency, crisis or breakdown" rather than "climate change,"[17][18][19] and that it would describe "climate skeptics" as "climate deniers."[20] It has also adopted extreme pro-abortion language, including using the terms "anti-abortion" and "pro-choice" rather than "pro-life" and "pro-abortion," and it has banned the term "Heartbeat Bill."[21]

Conspiracy theories About Brexit

Following the referendum on European Union membership, which the Leave faction narrowly won, The Guardian ran a series of articles attributing the outcome to sinister foreign influences or illegal funding, attempting to prove that the result was invalid. One of these, by Carole Cadwalla, claimed that UK's Information Commissioner's Office had launched legal proceedings against Arron Banks and the LEAVE.EU campaign. This was not true.[22]

Misleading statistics about transgenderism

The Guardian regularly publishes articles claiming that half of the children diagnosed as so-called "transgender" in the UK have attempted suicide. But these figures are dubious as they do not come from an objective source, only from biased LGBT campaigning groups such as Stonewall which use online surveys, very small sample spaces, and have no proof that the answers correspond to fact. These organisations get more and more funding according to the size of the problem they claim exists. [23] [24] [25] [26] When checked objectively by, there was a lot of doubt about the accuracy of the figures.[27] There are no statistics that prove transgender people become any less likely to commit suicide in later life if their delusion is affirmed and made official. Moreover, what such alarmist reports do not mention is that the actual number of children classified as "trans" in the UK has rocketed by 2,000% in eight years, in response to LGBT ideas being taught in schools. So if the problem exists at any extent, it is being largely created by the LGBTs, and by left-wing promoters and propagandists. [28] GID specialists are warning that hasty treatment or premature treatment is not in the interest of the children.[29]

Sexist hypocrisy

The Guardian, calling the Republican party sexist, published a blatantly sexist article insulting women who support Republicans. The author of the article is a columnist who published other smears, such as accusing Donald Trump of being a sexual predator.[30]

Russia collusion

See also: Trump-Russia collusion hoax

Notable employees

Paris Lees and Jane Francesca Fae, two of The Guardian's transgender journalists, both have unusual backgrounds. Lees has served prison time for the crime of violent assault, while Fae, whose previous name was John Ozimek, campaigned for ten years for the legalisation of extreme and hard-core pornography. He is currently suspended from the UK Labour Party for repeatedly inciting violent attacks on women.[31][32]

Campaign against UKIP

The Guardian newspaper conducted a fierce campaign against the UK Independence Party (UKIP) a political party formed in 1992 with the aim of withdrawing the UK from the European Union. The Guardian branded UKIP a "far-right" and "neo-fascist" party without any evidence either from its manifesto or anywhere else, and printed smear articles about virtually every prominent member of UKIP on a regular basis, claiming they were racist, guilty of financial misconduct etc. An example of how they distorted the facts is a story they printed on 13 June 2017 with the headline "MEP resigns amid investigation into alleged misuse of funds".[33] The article reported that Roger Helmer, a UKIP member of the European Parliament, was going to resign while undergoing investigation for alleged misuse of funds. The implication was that his resignation was triggered by the investigation, and was an admission of guilt.[34] That was highly misleading. In fact, Helmer who was aged 73, had decided to retire because after the Leave vote in the EU Referendum held in May 2016, he regarded his work as done and was looking forward to retirement. Some months previously, EU officials had challenged two of his staff, Nick Tite and Paul Oakden, to prove that they had done the work for which they were claiming payment through EU expenses. That is a routine gambit used by the EU to harass and make life difficult for all MEPs who campaign against their country's membership. All UKIP MEPS are regularly subjected to this sort of inspection, while MEPS of other parties are not. Just before the Guardian story appeared, Nick Tite had been cleared, and no evidence of misconduct was ever found against the other staffer either. No money ever had to be paid back, and there was no connection between either case and Helmer's retirement.[35] Nevertheless, despite a refutation by Helmer on his personal blog, The Guardian never withdrew its slanderous allegations, and still has the story on its website. The story was copied from The Guardian to other sources where the allegations were made even more explicitly. Free newspaper The Metro ran a story with the headline "UKIP MEP quits over “misuse of £100,000 of EU money”. False allegations of disgrace were then spread widely, and never retracted. Helmer commented that The Guardian was motivated by "malice". Their story described him as having "controversial views on homosexuality". What they deemed "controversial views" was his defence of man-woman marriage and objection to threats and menace against those who wished to uphold it.[36]


The Dawkins inspired "atheist ranters" come out in force on Guardian pages. They hate organised religion with a zeal, they deride the faithful as mentally retarded, they gibber on about spaghetti monsters and sky pixies, as if such talk actually added anything meaningful to the debate. ... It is easy to picture these sycophantic drones smugly typing their intolerant bile, glowing with inner pride at their own rebellious contrariness.

Another Angry Voice, a socialist internet blogger.[37]

The Guardian has recently set up versions of its website in Australia and the United States; its website in the United Kingdom is one of the most popular in the country, and the majority of the site's views come from the United States.[38] The Guardian also runs the largest internet forum of any British newspaper in the form of Guardian Unlimited Talk.

The comments on their internet opinion blog, Comment is Free, are filtered by a moderator.

Political stance

The paper was described in the 1930s as "the Communist paper, The Manchester Guardian" by Lord Beaverbrook,[39] and even earlier in Victorian times by the communist Friedrich Engels as "an organ of the middle class",[40] and by Ted Scott as "a paper that will remain bourgeois to the last".[41]

Today in 2018, the Guardian is regarded as a far-left liberal paper, as well as being pro-abortion on demand, anti-Bush and anti-American, pro-Obama and critical of Tony Blair's support for the war in Iraq (and of New Labour in general). The newspaper's reputation as a platform for liberal and left-wing opinions has led to the use of the epithets "Guardian reader" and "Guardianista" for people holding such views,[42][43] or as a negative stereotype of such people as middle class, and politically correct.

Clark County fiasco

On October 13, 2004, the Guardian paper attempted to influence the election between George W. Bush and John Kerry in one particular Ohio county, Clark County.[44][45] They called it "Operation Clark County",[46] and the effort is generally regarded to have been a failure and a fiasco for the paper.[47][48][49][50][51]


Its columnists include the irritated atheist and agnostic comedians Charlie Brooker[52] and David Mitchell,[53][54] as well as Ariane Sherine,[55] who was responsible for setting up the atheist bus campaign, which propagated anti-Christian and pro-atheist slogans on buses in the United Kingdom, on behalf of the so-called British Humanist Association.

Given its openly left-wing stance, a blogger whose article appeared in The Guardian stated that the movie An American Carol was "propaganda masquerading as entertainment."[56]

Typographical errors

The paper's nickname The Grauniad (sometimes abbreviated as "Graun") originated with the satirical magazine Private Eye.[57] This anagram played on The Guardian's early reputation for frequent typographical errors, including misspelling its own name as The Gaurdian.[58]

See also


  1. The Observer began as a separate Sunday newspaper in 1791 and predates the Manchester Guardian by 30 years. Guardian Media Group acquired The Observer in 1993.
  4., 10 March 2016
  17. Frazin, Rachel (May 17, 2019). Guardian updates style: Climate change now 'climate emergency, crisis or breakdown'. The Hill. Retrieved May 17, 2019.
  18. Chasmar, Jessica (May 18, 2019). Guardian issues new style guidelines: 'Climate change' is now 'climate emergency'. The Washington Times. Retrieved May 18, 2019.
  19. Starr, Penny (October 18, 2019). UK’s Guardian Changes Style Rules to Reflect ‘Crisis’: ‘Global Heating,’ ‘Climate Emergency’. Breitbart News. Retrieved October 18, 2019.
  20. Williams, Thomas D. (May 20, 2019). Guardian: No Climate Skeptics, Only ‘Deniers’. Breitbart News. Retrieved June 13, 2019.
  21. Williams, Thomas D. (June 13, 2019). The Guardian to Enforce Pro-Abortion Language. Breitbart News. Retrieved June 13, 2019.
    See also:
  30. E Jean Carroll's lawsuit against Trump is a victory for sexual assault survivors
  37. Richard Dawkins and the slave trade, Another Angry Voice.
  38. However, despite being a UK-based website, is a more popular in the United States and multiculturalist Sweden than in the UK.
    Statistics Summary for
  39. Crozier, W.P., edited by A.J.P.Taylor, Off The Record, London, 1973, p.259. ISBN 0-09-116250-5 "I found Beaverbrook with Walter Citrine, General Secretary of the TUC. He presented me to him (Citrine) as 'The Editor of the Communist paper, The Manchester Guardian.'"
  40. Engels, Friedrich, The Condition of the Working Class in England, Progress, 1973, p. 109.
  41. Ayerst, The Guardian, 1971, p. 471.
  42. Department of the Official Report (Hansard), House of Commons, Westminster (19 November 2001). Hansard 374:54 19 November 2001. Retrieved on 28 July 2009.
  43. "What the papers say", BBC News, 17 October 2005. 
  44. Euro-Socialists Say: Assassinate Bush, Operation Clark County, post-mortem, FrontPage Magazine
  45. My fellow non-Americans ...
  46. Dear Limey assholes
  47. Guardian calls it quits in Clark County fiasco, Daily Telegraph
  48. Did Guardian turn Ohio to Bush?, BBC
  49. Lady Antonia of Clark County, Why 'The Guardian' and its readers are still feeling the wrath of Ohio , The Independent
  50. US election 2008: remembering Guardian's Operation Clark County
  51. Brits' campaign backfires in Ohio, USA Today
  52. The Guardian - Charlie Brooker
  53. The Guardian - David Mitchell
  54. See: Atheism and depression
  55. The Guardian - Ariane Sherine
  56. Does An American Carol signal the rise of the Hollywood right? Guardian, October 1, 2008
  57. Sherrin, Ned. "Surely shome mishtake?", The Guardian, 16 December 2000. 
  58. Bernhard, Jim (2007). Porcupine, Picayune, & Post: how newspapers get their names. University of Missouri Press, 26–27. ISBN 0-8262-1748-6. Retrieved on 11 August 2013.