From Conservapedia
Jump to: navigation, search

Al-Jazeera (Literally The Peninsula, Arabic: الجزيرة) is a satellite television broadcast network and Islamic propaganda channel[1] based in and owned by the Emirate of Qatar.[1] It offers Muslim-centric news broadcasts and Web content in Arabic and in English.


Al-Jazeera began in 1995 when the British Broadcasting Corporation ceased their operations in Qatar and left their equipment behind. The Emir of Qatar formed an independent satellite broadcasting company, turned the equipment over to its officers, and pledged never to interfere with the new company's corporate or editorial management staff, nor dictate what news was or was not fit to broadcast.

Since then, Al-Jazeera has developed markets throughout the Arab world, including the nomadic tribes who can easily carry the kind of equipment required to receive Al-Jazeera's satellite signal.

In 2013 Al-Jazeera bought Al Gore's left-wing current affairs channel Current TV and renamed it Al-Jazeera America.[2] From August 20, 2013 until it shut down on April 12, 2016, Al-Jazeera America was available in American households.[3] It ceased operations in 2016 due to low viewership.


Al-Jazeera has been accused of expressing open sympathy with those who interpret the Islamic concept of jihad to stand for a physical holy war against anyone and anything non-Islamic. More particularly they have been accused of fomenting extremism among Arab youth and willfully distorting its reporting of terrorist incidents, riots, etc. For example, the Al-Jazeera host Sheikh Yusuf al-Qaradawi has sanctioned the killing of those who leave Islam.[4] It has also, in particular, been accused of being little more than a propaganda mouthpiece for Islamic terrorist groups such as Al-Qaeda and the Muslim Brotherhood[1][5][6] and for displaying pro-Islamic and anti-Semitic bias in its reporting and programming.[7] At one point in 2013, former Al-Jazeera staff admitted that the network had been airing what is now widely referred to as fake news in its programming.[8] Not surprisingly, liberals in the media have been very supportive of Al-Jazeera; in fact, a number of employees for Al-Jazeera America and Al-Jazeera English formerly worked at other liberal media outlets such as CNN, MSNBC, ABC, NBC, CBS, PBS and the BBC.[9] The outlet has ironically accused the conservative Rebel News of being "fake news" and "propaganda".[10]

The network's logo consists of the reworking of the Arabic word Al-Jazeera (the peninsula) into a stylized drawing of a drop of water.

Arab media complaint of al Jazeera demonizing Israel

After the Abraham Accord was signed, UAE's prominent editor said in September 2020: "the image that many Arabs have in mind is that Israelis are killing Palestinians." The "image, which Al-Jazeera had nurtured for years."[11] 


  1. 1.0 1.1 1.2 The mask drops at Al Jazeera at the Washington Examiner
  5. Rumsfeld: Al-Jazeera promotes terror at WorldNetDaily
  6. Al-Jazeera a Muslim Brotherhood front? at WorldNetDaily
  7. NBC joins Al-Jazeera in anti-Israel propaganda at WorldNetDaily
  8. Al-Jazeera: "We Aired Lies" at WorldNetDaily
  9. TV news stars flocking to Al-Jazeera at WorldNetDaily
  11. "Signs of peace in the UAE..." Kan-News, September 22, 2020. Roi Kaise.
    Translated: Mohamed al-Hammadi, editor of the United Arab Emirates' Al-Roeya newspaper, said in a conversation that "the image that many Arabs have in mind is that Israelis are killing Palestinians." He said he and other journalists wanted to change that image, which Al-Jazeera had nurtured for years.

External links